英字新聞

読売、毎日、朝日各社英字新聞の主として社説を学習研究します

2013年02月

石炭火力発電 技術開発テコに活用続けたい

The Yomiuri Shimbun (Feb. 21, 2013)
Govt must continue pushing coal thermal power generation
石炭火力発電 技術開発テコに活用続けたい(2月20日付・読売社説)

As a nation that relies on foreign energy resources, Japan needs to secure a stable supply of cheap electricity.
 エネルギー資源を海外に依存している日本は、安価な電力を安定的に確保する必要がある。

In the wake of the disaster at Tokyo Electric Power Co.'s Fukushima No. 1 nuclear power plant, almost all nuclear reactors in the nation have been idled. Thermal power generation using coal, which is cheaper and more readily available than oil and other fossil fuels, is worth taking another look at.
 東京電力福島第一原子力発電所の事故を受け、大半の原発が停止している。発電コストが安く、石油などより燃料の調達先が多様な石炭火力発電に改めて注目したい。

As part of its management reconstruction, TEPCO aims to procure electricity from new coal-fired thermal power plants to be built by other companies.
 東電は経営再建の一環として、他社が新設する石炭火力発電所から電力調達を目指している。

Within the government, however, opinion on whether to promote the plan is divided. The Economy, Trade and Industry Ministry is in favor of the plan, while Environment Minister Nobuteru Ishihara appears to be against it. Under such circumstances, private businesses will be unable to freely undertake construction projects for coal-fired thermal plants without worry.
 経済産業省がこの計画を支持しているのに対し、石原環境相が難色を示すなど、政府内で評価が分かれている。これでは、民間事業者は安心して石炭火力発電所の新設に乗り出せまい。

Considering how difficult it will be to build new nuclear power plants given the current situation, the government must put forth a policy to push forward with the continued use of coal-fired thermal power.
 原発の新増設が難しい現状を踏まえ、政府は石炭火力の活用を続ける方針を打ち出すべきだ。

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Ways to overcome drawbacks

The biggest advantage of coal-fired thermal power generation is its low cost. According to estimations by a government expert panel, thermal power generation using coal costs 9.5 yen per kilowatt-hour, lower than the 10.7 yen per kWh for liquefied natural gas and 22.1 yen for oil.
 石炭火力の最大の利点は、低コストにある。政府の有識者会議の試算では、石炭火力の発電コストは、1キロ・ワット時あたり9・5円で、LNG火力の10・7円や石油火力の22・1円より安い。

However, one major drawback of relying on coal is that it creates a relatively large amount of greenhouse gases. Carbon dioxide emissions from coal-fired plants are about twice that from LNG-fired plants.
 一方、石炭火力は温室効果ガスの排出が多い欠点がある。二酸化炭素(CO2)の排出量はLNG火力の約2倍だ。

Technological progress has been made in curbing CO2 emissions at coal-fired plants, but more ways to make up for such drawbacks must be found.
 石炭火力でCO2発生を抑制する技術は進歩している。弱点をいかにカバーするかが問われる。

The Environment Ministry has put the brakes on constructing new coal-fired thermal plants based on its environmental assessment, a measure it considers necessary to deal with global warming.
 環境省はこれまで地球温暖化対策を理由に、環境影響評価(アセスメント)で石炭火力の新設にブレーキをかけてきた。

Orix Corp. and Toshiba Corp. were forced to reexamine and scrap their coal-fired thermal plant projects in 2006, as coal was deemed to create too much carbon dioxide. The same happened to Nippon Kasei Chemical Co. in 2010. In fact, no new coal-fired thermal plant construction project has been approved in the past decade.
 2006年にオリックスと東芝が、10年には日本化成などが「CO2の排出量が多い」として計画の見直しを迫られ、発電所建設が断念に追い込まれた。この10年、新設が認められた例はない。

There are no definite standards set on permissible CO2 emission levels. Some observers have noted it is problematic that the Environment Ministry has arbitrarily discouraged the construction of new coal-fired plants.
 許容されるCO2排出量に明確な基準がなく、環境省が恣意(しい)的にストップをかけるのは問題だと指摘する声もある。

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Regulatory reform needed

Last week, the government's advisory panel on regulatory reform announced it would study easing and clarifying the requirements for constructing new coal-fired plants. This is a reasonable step. Regulations that have effectively hampered construction must be urgently reexamined.
 政府の規制改革会議が先週、石炭火力の新設要件の緩和・明確化を、検討テーマとする方針を示したのは妥当だ。発電所の開発を事実上、阻んできた規制の見直しを急いでもらいたい。

Japan faces the task of securing a stable power supply while simultaneously implementing measures against global warming. Achieving this became more difficult after the nuclear disaster at the Fukushima plant. It is important to maintain diversified electricity sources, including coal firing, in addition to restarting nuclear reactors once their safety has been confirmed.
 日本は、電力の安定供給と温暖化対策の両立が課題だ。原発事故で、この目標のハードルは一段と高くなった。安全を確認できた原発を活用するとともに、石炭火力を含め、電源の多様性を維持することが重要である。

Many coal-fired plants in emerging countries, such as China and India, are inefficient. If these nations are to utilize Japan's high-performance equipment, however, it can act as a favorable contribution toward dealing with a global environmental issue.
 中国やインドなど新興国には効率の悪い石炭火力発電所が多い。日本が新興国に、高性能の石炭火力発電設備を普及させることは、地球環境問題への有益な貢献のあり方の一つと言えよう。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 20, 2013)
(2013年2月20日01時38分  読売新聞)

米航空大手合併 世界の空を競う新時代の到来

The Yomiuri Shimbun (Feb. 20, 2013)
American-US Airways merger marks new era of global rivalry
米航空大手合併 世界の空を競う新時代の到来(2月19日付・読売社説)

The U.S. airline industry has reached the end of more than 10 years of mergers and acquisitions among major carriers. This indicates the dawn of a new era in which the three big U.S. carriers will take the lead in the global airline industry, as well as in Asia.
 10年以上にわたる米航空業界の合従連衡に、大きな区切りがついた。米3強が、アジアなど世界の空を主導する新たな競争時代の到来だ。

American Airlines and US Airways, the world's fourth and 11th-largest carriers, respectively, have agreed to merge this autumn. Under the deal, the new airline will surpass United Airlines and Delta Air Lines, the current No. 1 and No. 2 carriers, as the largest in the world.
 航空世界4位のアメリカン航空と11位のUSエアウェイズが今秋に合併することで合意した。1位と2位だった米ユナイテッド航空と米デルタ航空を抜き、世界最大の航空会社になる。

It can be said that the latest development is the result of American and US Airways' shared intention to survive global competition by streamlining operations and expanding their customer base.
 業務効率化や顧客基盤の拡大で国際競争を生き残ろうと、両社の思惑が一致した結果と言える。

Following the Sept. 11, 2001, terrorist attacks, major U.S. carriers fell like dominoes due to economic slowdowns, soaring fuel prices and aggressive sales drives by low-cost carriers.
 2001年の米同時テロ以降、米航空大手は、景気悪化や燃料費高騰、格安航空会社の攻勢などでドミノ倒しのように破綻した。

Later, these collapsed carriers consolidated after restructuring under bankruptcy protection. For instance, Delta merged with Northwest, while United absorbed Continental.
 その後はデルタとノースウエスト航空、ユナイテッドとコンチネンタル航空など、破綻を経た大手間の統合が繰り返された。

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U.S. carriers to take leading role

The latest merger is also a move for airlines to find ways to survive through the same formula for recovery.
 今回の合併も「再生の方程式」に活路を見いだす動きだ。

American entered Chapter 11 bankruptcy protection proceedings in autumn 2011 following delays in cost-cutting efforts and other factors. The airline still faces many challenges, as it has been unable to single-handedly put itself back on the corporate reconstruction track.
 アメリカンは11年秋、コスト削減の遅れなどから、米連邦破産法の適用を申請し、経営破綻した。自力再建が軌道に乗らない苦境が今も続いている。

On the other hand, US Airways, which first entered Chapter 11 bankruptcy in 2002 and again in 2004, is smaller than American in terms of passenger traffic, but has recently been performing relatively steadily.
 一方、02年と04年に2度の経営破綻を経験したUSエアは、規模ではアメリカンに劣るものの、最近の経営は比較的順調だった。

The carrier is apparently aiming to shed its excessive dependence on domestic flight services and hoped to mutually complement each other with the merger with American, which has a solid network of international flights.
 米国内偏重からの脱却を狙い、USエアは強固な国際線網を持つアメリカンとの補完関係に期待して合併を図ったのだろう。

The focal point in the months ahead will be how quickly the two airlines can demonstrate the cost-reducing effect of the merger.
 今後の焦点は、いかに迅速にコスト削減などの合併効果を発揮できるか、である。

The new company plans to capture fast-growing markets, including those in Asia. It is certain that global competition in the airline industry will intensify further, with the three major U.S. carriers taking a pivotal role.
 新会社は、成長著しいアジア市場などの攻略を目指す構えだ。米3強が軸になり、世界競争が一段と激化するに違いない。

Currently, there are three global airline alliance networks that allow partner carriers to have codeshare flights and share mileage reward systems.
 世界には、共同運航やマイレージ共有などで提携する三つの航空会社連合がある。

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ANA, JAL must act quickly

The American-US Airways merger, in which both carriers belong to different alliances, may trigger a global realignment that goes beyond existing alliance networks.
所属が異なるアメリカンとUSエアの合併は、連合を超えた世界再編の引き金になる可能性も秘めている。

The two major Japanese airlines--All Nippon Airways and Japan Airlines, both of which run relatively small-scale operations--must raise their sense of urgency. We hope the two carriers will enhance their competitiveness by making further cost-cutting efforts and improving their services.
 経営規模が小さい全日本空輸と日本航空の国内2社は、危機感を強めなければならない。一層のコスト削減やサービス充実で、競争力を高めてほしい。

Yet the Boeing 787, which both consider their leading, next-generation aircraft, has been forced to suspend operations due to mechanical troubles. This negative effect is a matter of concern.
 ただ、両社が次世代の主力機と位置付けるボーイング787がトラブルで運航停止に追い込まれている。その影響が懸念される。

Hindered by its complicated electronic system and joint development through Japanese, U.S. and European manufacturers, there has been little progress in investigating the cause of recent incidents involving Boeing 787s, leaving no prospect for resuming operations even though a month has already passed since the planes were suspended.
 複雑な電子システムや日米欧にまたがる開発体制が支障となって原因究明は進まず、1か月が経過しても運航のめどが立たない。

If the suspension is extended, both Japanese airlines must review their business management plans centering on the 787s.
 長期化すれば、787導入を前提とした両社の経営計画見直しは必至だ。

We hope both Japanese and U.S. authorities expedite their cooperative efforts to shed light on the cause of the incidents.
日米当局は協力して原因究明を急いでもらいたい。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 19, 2013)
(2013年2月19日01時22分  読売新聞)

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通貨安競争 対立の火種を残したG20声明

The Yomiuri Shimbun (Feb. 19, 2013)
G-20 meeting failed to resolve cause of conflict
通貨安競争 対立の火種を残したG20声明(2月18日付・読売社説)

Industrialized nations--including Japan, the United States and European countries--and China and other emerging nations have agreed to avoid "currency competition" in which currencies are guided lower.
 自国通貨の為替レートを安く誘導する「通貨安競争」を避けることで、日米欧の先進国と中国など新興国が一致した。

It is laudable that the Group of 20 meeting in Moscow avoided naming Japan in connection with recent weakening of the yen, but it did not quench the underlying fire that could blaze up again into a new confrontation.
 最近の円安に関し、日本が名指しの批判を回避できた点は評価できるが、対立が再燃する火種を残したと言えよう。

The meeting was attended by finance ministers and central bank chiefs from 20 principal economies.
 主要20か国・地域(G20)財務相・中央銀行総裁会議が、モスクワで開かれた。

Since its inauguration in December, the administration of Prime Minister Shinzo Abe has adopted an economic policy dubbed "Abenomics" that combines drastic monetary easing with flexible fiscal measures, but which has led to the rapid weakening of the yen. This was a focus of G-20 discussions because emerging and some other member countries suspect Japan intentionally induced a weakening of the yen.
 安倍政権発足後、大胆な金融緩和と機動的な財政政策を組み合わせた経済政策「アベノミクス」が導入され、急速に円安が進んだことが焦点になった。新興国などから、「円安誘導策ではないか」という指摘が出ていたからだ。

The joint statement adopted by the G-20 economies stated they would refrain from "competitive devaluation" and "will not target our exchange rates for competitive purposes." No reference was made to Japan in this regard although it was a matter of concern.
 採択された共同声明は、「通貨の競争的な切り下げを回避する。為替レートを競争力を高める目標にしない」と明記した。懸念された日本への言及はなかった。

Finance Minister Taro Aso, who also serves as deputy prime minister, denied Japan intentionally weakened the yen and explained that the government's aim was to lift Japan out of deflation. It seems his explanation won a certain degree of understanding.
 麻生副総理・財務相が円安誘導策を否定し、「デフレからの早期脱却を目指す」という日本の政策目標を説明したことで、一定の理解が得られたようだ。

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Oblique warning to Japan

Concerning monetary policy, the statement said it should be "directed only at price stability and economic recovery" and adverse impacts would be monitored closely and minimized. This could be interpreted as a warning to Japan that its economic policy should not adversely affect exchange and other markets.
 ただし、声明は金融政策について、「国内の物価安定や経済回復に当てられるべきだ。負の波及効果を監視して最小化する」と強調した。為替市場などに悪影響を与え過ぎないよう、日本の政策にクギを刺したと解釈できる。

Brazil, Mexico and other emerging economies are vigilantly watching excessive capital inflows and the strengthening of their currencies, which could follow the monetary easing measures of Japan, European countries and the United States. Their vexation may strengthen if the yen depreciates further.
 ブラジル、メキシコなど新興国では、日米欧による金融緩和に伴う過剰な資本流入や、自国通貨高への警戒感が強い。円安がさらに進むと不満が高まりかねない。

For this reason, the government and the Bank of Japan need to exercise care as they carry out Abenomics to lead Japan out of deflation.
 それだけに、政府・日銀はデフレ脱却に向け、アベノミクスの成果を着実に上げる必要がある。

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Promote growth strategy

The government should not rely only on the yen's weakness. Instead, it must step up efforts to put together concrete measures for the growth strategy that it lists as one of its "three arrows." The other "arrows" are monetary easing and fiscal stimulation.
 円安に頼るだけでなく、金融緩和と財政政策と並ぶ「3本の矢」である成長戦略についても、具体化を急がねばならない。

There is a growing belief in industrial circles that the recent weakening of the yen represents nothing more than a slight correction of its exchange rates that rose to historically high levels and that the currency remains relatively strong.
 産業界などでは、最近の円相場は、歴史的な超円高がやや是正されたに過ぎず、まだ相当の円高だという見方が出ている。

It is essential for the government and the central bank to call on other countries to understand Japan's situation. But at the same time, Cabinet ministers and special advisers to the Cabinet must refrain from making comments on exchange rates that could affect the markets.
 政府・日銀はそうした状況への理解を他国に求めることが大事だが、併せて、閣僚や内閣官房参与らは具体的な為替水準に言及する口先介入を慎むべきだ。

Bright signs have emerged for the world economy as the worst of the protracted European financial crisis appears to be over and the United States has avoided falling off its so-called fiscal cliff.
 長期化した欧州危機が最悪期を脱し、米国の「財政の崖」もいったん回避されるなど、世界経済に明るい兆しが出てきた。

But the G-20 statement acknowledges that global economic growth is still too weak. This observation is quite natural. The G-20 economies face the heavy challenges of achieving growth and fiscal reconstruction at the same time.
 だが、G20声明が「世界の成長はまだ弱すぎる」と指摘したのはもっともだ。成長と財政再建の両立も各国の重い課題である。

Japan will have to expedite efforts to break away from deflation and achieve economic revitalization, thereby contributing further to the stabilization of the world economy.
 日本はデフレ脱却と経済再生を急ぎ、世界経済の一層の安定に寄与することが期待される。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 18, 2013)
(2013年2月18日01時26分  読売新聞)

自賠責保険 合理化努力を値上げの前提に

The Yomiuri Shimbun (Feb. 18, 2013)
Streamline car insurance program before price hikes
自賠責保険 合理化努力を値上げの前提に(2月17日付・読売社説)

If drivers are going to be required to shoulder a greater financial burden, the government must shed light on every problem in the compulsory automobile liability insurance program and reform it into a more transparent, rational system.
 ドライバーに負担増を求めるのなら、問題点を洗い出し、透明で合理的な制度に見直す取り組みが欠かせない。

Premiums for the compulsory auto insurance that every car owner must take out will be increased by an average of 13.5 percent from April. This is the second significant increase following the 11.7 percent hike in fiscal 2011.
 自動車保有者に加入が義務付けられている自動車損害賠償責任(自賠責)保険の保険料が4月から平均13・5%引き上げられる。2011年度の11・7%アップに続く大幅値上げである。

The planned increase is attributed to the deteriorating financial condition of the insurance program. Its accumulated deficits will exceed 500 billion yen at the end of fiscal 2012.
 収支悪化が引き上げの理由だ。12年度末の累積赤字は5000億円超に達する。

Revenues decreased after premiums for the insurance were drastically lowered in fiscal 2008, while insurance payouts for deaths and injuries caused by traffic accidents have increased.
08年度に保険料を大幅に値下げして保険料収入が減る一方、交通事故の死傷者への保険金支払いが増加した。

The purpose of the compulsory auto insurance program is to help victims of traffic accidents. Since the program cannot be sustained unless its financial conditions are improved, we think premium hikes cannot be avoided.
 自賠責の目的は、事故被害者の救済にある。収支を改善しなければ制度を維持できず、保険料の値上げはやむを得まい。

However, we are concerned that insurance payouts have remained high even though the number of traffic accidents and the number of people killed or injured in them have been declining.
 ただ、交通事故の発生件数と死傷者数が減少し続けているのに、保険金支払いが高止まりしていることが懸念される。

Behind it may be an increase in claims made for mild injuries, which are not included in traffic accident statistics, and assessments of damage by nonlife insurance companies, which tend to be more lenient than those for voluntary auto liability insurance.
 事故統計に含まれない軽傷者の請求の増加や、損保会社の査定が任意保険に比べて甘くなりがちな事情が背景にあるのだろう。

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Check payments

Private nonlife insurance companies manage the compulsory insurance program. The Land, Infrastructure, Transport and Tourism Ministry, the Financial Services Agency and other government offices should work together to develop a system to check whether insurance money is paid appropriately.
 自賠責の運営は民間の損保会社が担っている。国土交通省や金融庁などが連携し、保険金支払いが適正に行われているかどうかを検証する体制を整えるべきだ。

Returns from the insurance premiums are accumulated in reserve funds to use for various projects, including one to help people who suffered permanent damage in traffic accidents. But how the reserve funds are used is problematic, too.
 重度後遺障害者の救済事業などに充てるため、保険料の運用益をためた積立金の扱いも問題だ。

The ministry manages the funds in its special account. To alleviate fiscal difficulties, however, about 1 trillion yen from the reserve funds was transferred to the general accounts in fiscal 1994 and fiscal 1995.
 積立金は、国交省が特別会計で管理している。財政難の穴埋めを狙って、積立金のうち約1兆円が1994~95年度に一般会計に繰り入れられた。

The repayment deadline has been extended repeatedly, so about 600 billion yen has not been returned yet.
返済期限は度々延期され、現在も約6000億円が戻されていない。

With the account balance down to 200 billion yen, the principal of the reserve funds has been used and shrunk because returns from the funds alone no longer cover the costs of running the projects.
 積立金の残高は2000億円程度まで減少し、最近は運用益だけでは費用をまかなえず、積立金を取り崩している。

Diverting the reserve funds to help traffic accident victims is not the purpose of the compulsory auto insurance. We expect the Finance Ministry and the transport ministry to swiftly carry out their pledge to restore the full amount by fiscal 2018.
 被害者支援の原資となる積立金の流用は、自賠責の趣旨に合わない。財務省と国交省は、18年度までに全額返済するという約束を確実に実行してもらいたい。

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In line with the times

Projects to help traffic accident victims and prevent accidents, which are run by the government, nonlife insurance companies and JA Kyosai (Zenkyoren or National Mutual Insurance Federation of Agricultural Cooperatives) with returns from the funds, should also be checked.
 国、損保会社、JA共済が積立金の運用益で実施している被害者支援や事故防止対策の事業もチェックする必要がある。

Projects to help victims of traffic accidents are important, but it is worth noting that the three organizations' activities often overlap, as with a project to distribute helicopters carrying doctors. Many should be financed by the government's general account or be conducted by nonlife insurance firms as their contribution to society. It is important to scrutinize the necessity and efficiency of the projects.
 被害者支援は重要だが、ドクターヘリ普及策など3者の重複が目立つ。国が一般会計で手当てすべき事業や損保が社会貢献として行うべき事業も多い。必要性と効率性を精査することが肝要だ。

The government will need to plan a new insurance program in line with the times, such as one with discount premiums for highly safe vehicles equipped with automatic braking systems to prevent accidents.
 事故を回避する自動ブレーキを装備した安全性能の高い車両には保険料を優遇するなど、今後は時代に合わせて全体の制度設計を検討することも求められよう。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 17, 2013)
(2013年2月17日01時26分  読売新聞)

日本版NSC 「外交安保」強化へ縦割り排せ

The Yomiuri Shimbun (Feb. 17, 2013)
Abe's envisioned security council must be strong, well organized
日本版NSC 「外交安保」強化へ縦割り排せ(2月16日付・読売社説)

Setting up a government command and control body is significant for dealing with various national security issues.
 日本の安全保障にかかわる様々な危機に対処するため、政府の司令塔を作る意義は大きい。

A government panel of experts considering the creation of a Japanese version of the U.S. National Security Council held its first meeting Friday. With the panel planning to compile a report this spring, the government aims to submit related legislation during the current ordinary Diet session.
 国家安全保障会議(日本版NSC)の創設を検討する政府の有識者会議が初会合を開いた。春にも報告書をまとめる。政府は、通常国会への関連法案の提出を目指す方針だ。

Prime Minister Shinzo Abe has long sought the establishment of a Japanese NSC. This is a second chance for him to take up the challenge.
 日本版NSCの創設は、安倍首相の念願であり、再挑戦だ。

In April 2007, the first Abe Cabinet submitted a bill to set up such a body to the Diet, but it was scrapped after deliberations on the issue saw little progress due to reasons such as the Liberal Democratic Party's loss in the House of Councillors election in July that year.
2007年4月に第1次安倍内閣が関連法案を提出したが、同年7月の参院選敗北などで審議は進まず、廃案になった経緯がある。

Recently, Japan saw a series of incidents that threatened its security, such as North Korea's nuclear test and a Chinese warship directing weapons-targeting radar at a Japanese vessel.
 最近、北朝鮮の核実験、中国軍艦船のレーダー照射など、日本の安全を脅かす事態が相次いだ。

The government's existing security council has lost substance, merely serving as a forum in which the prime minister and other ministers confirm reports from bureaucrats. It is an urgent task to create a real decision-making body in which the prime minister and Cabinet members, including the chief cabinet secretary and foreign and defense ministers, will have substantial discussions on important diplomatic and security matters.
 だが、政府の安全保障会議は形骸化し、事実上、首相と関係閣僚が各省の官僚の報告を追認する場に過ぎない。首相、官房長官、外相、防衛相らが外交・安保の重要課題を実質的に協議し、決定する場を設けることが急務である。

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2 key tasks for Japanese NSC

A Japanese NSC would face two crucial tasks.
 日本版NSCには、二つの重要な役割が期待される。

One is that it will make appropriate political decisions swiftly and give specific orders to better respond to ongoing emergencies. Another is that it will draw up medium- and long-term security strategies and set the direction of the nation's policy and actions to prepare for a crisis.
 一つは、現在進行中の緊急事態について、迅速かつ適切な政治判断を行い、具体的な対処を指揮することだ。もう一つは、中長期的な安全保障戦略を策定し、危機に備える政策の立案と訓練の方向性を示すことである。

To that end, it is vital to eliminate the divided administrative functions of the status quo, under which government bodies such as the Foreign and Defense ministries and the police handle security issues separately, and create a new system that will enable all government entities to work together to support the Prime Minister's Office.
 そのためには、外務、防衛、警察など関係省庁の縦割り対応を排し、政府全体で首相官邸を支える制度を構築することが肝要だ。

The government already has a body, part of the Cabinet Secretariat, that comprehensively coordinates government policies. It is led by assistant chief cabinet secretaries who deal with security, crisis management and diplomatic issues.
 現在も、政策を総合調整する内閣官房の事務局として、安全保障・危機管理担当や外交担当の官房副長官補が率いる組織がある。

It is unrealistic to think the envisaged Japanese NSC will handle every security issue, and if its functions overlap with the existing entity's, the NSC could create inefficiency in government functions. The secretariat of the Japanese NSC basically should be small and staffed with capable personnel while being designed to take full control of relevant ministries and agencies.
 日本版NSCがあらゆる案件を担うのは現実的ではないし、既存組織の「屋上屋」になってはかえって非効率化する。日本版NSCの事務局は、基本的に少数精鋭とし、関係省庁を掌握できる仕組みにするべきだろう。

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Enhance intelligence capability

It is important to enhance the ability of the whole government in gathering and analyzing information, a precondition for making policies.
 政策決定の前提となる政府全体の情報収集・分析能力を高めることも重要である。

The recent hostage crisis in Algeria highlighted the difficulty in obtaining information on terrorism and military affairs in developing countries. It is essential for the government to increase the number of intelligence experts and train such personnel in the medium- and long-term.
 アルジェリアの人質事件では、途上国におけるテロ・軍事情報を入手する困難さが浮き彫りになった。インテリジェンスの専門家を増員するとともに、中長期的に育成していくことが大切だ。

We also call for reforms of the Cabinet Intelligence and Research Office, which supervises information handled by the whole government. Regarded as an "outpost of the National Policy Agency," the office's current role is far from its original task of allowing government bodies to share and best utilize key information.
 政府全体の情報を統括する内閣情報調査室も改革が求められる。今は「警察庁の出先機関」と見られており、関係省庁が重要情報をきちんと共有し、有効活用する本来の体制には、ほど遠い。

The government also needs to develop a legal basis for counterintelligence to prevent sensitive information provided by the United States and other countries from being leaked.
 米国など関係国から提供された情報などの漏えいを防ぐための情報保全法制の整備も必要だ。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 16, 2013)
(2013年2月16日01時50分  読売新聞)

iPS研究 実用化を進める法制度が要る

The Yomiuri Shimbun (Feb. 16, 2013)
Legal system needed to spur treatment with iPS cells
iPS研究 実用化を進める法制度が要る(2月15日付・読売社説)

What could be a significant first step has been made toward practical medical treatment using induced pluripotent stem cells.
 iPS細胞(人工多能性幹細胞)を使った治療の実用化へ、意義ある第一歩となるだろう。

Clinical research by the Riken Kobe Institute on the treatment of age-related macular degeneration (AMD), an intractable eye disease, has been approved by the Institute of Biomedical Research and Innovation Hospital, where the research will be conducted.
 目の難病「加齢黄斑変性」をiPS細胞で治療する理化学研究所(神戸市)の臨床研究が、実施先の先端医療センター病院で承認された。

A Riken team will file an application with the Health, Labor and Welfare Ministry for the implementation of its clinical research. If approved, clinical research will start in fiscal 2013 at the earliest to confirm the efficacy and safety by conducting iPS cell treatment on patients.
 理研チームは厚生労働省に審査を申請する。承認されれば、患者で効果や安全性を確かめる臨床研究が2013年度にも始まる。

AMD is a disease that advances with age and leads to reduced vision or blindness due to a disorder in some retinal cells. No fundamental clinical treatment has been established. There are reportedly about 700,000 patients in Japan.
 この病気は加齢に伴い、網膜細胞の一部に障害が出て視力が低下するものだ。失明の恐れもある。根本的な治療法はない。国内の患者は約70万人とされる。

The planned treatment calls for applying a cell sheet generated from a patient's stem cells to the damaged retina, thereby restoring the patient's vision.
 今回は、傷んだ網膜に患者のiPS細胞から作った細胞シートを貼り付けて視力の回復を図る。

As for iPS cells, the risk of them becoming cancerous has been pointed out. But eye tissue, including the retina, has little possibility of doing so. It also shows almost no cellular rejection. For these reasons, the treatment of AMD was chosen for the first clinical application of iPS cell treatment.
 iPS細胞は、がん化の危険性が指摘されるが、網膜を含む目の組織はがんになりにくい。拒絶反応もほとんどない。それだけに、この病気の治療が臨床研究の先陣を切ったのだろう。

===

Approval system defective

A matter of concern is that even if sufficient results are obtained through clinical research, it may take some time before approval is obtained from the health ministry for practical application.
 問題は、この研究で十分な成果が得られても、実用化の段階では厚労省の承認までに時間がかかりかねないことである。

First of all, there is no legal system in place for that type of procedure.
 まず法制度が整っていない。

In order for drugs to be approved for use, procedures must be taken in line with the Pharmaceutical Affairs Law. Clinical treatment using iPS cells--generated from patients' own cells--will require screening criteria different from that applied to manufactured drugs, which are foreign to humans.
 医薬品が承認を得るには、薬事法で規定された手続きを取らねばならない。だが、自己の細胞を使うiPS細胞による治療には、人体にとって異物である薬とは異なる審査の基準が必要である。

So the approval system must be revised.
 承認の仕組みも見直すべきだ。

Even in cases of regenerative medicine not using iPS cells, it takes time to obtain approval. Regenerative medicines, such as those using skin and cartilage, have been put into commercial use one after another in South Korea and the United States. In Japan, there are only two such products.
iPS細胞を使用していない再生医療でも、承認までに手間取っている。皮膚、軟骨などが韓国、米国で次々に製品化されているのに、日本はわずか2製品だ。

In South Korea, provisional approval is given on regenerative medicines after their safety is confirmed to a certain degree, thereby encouraging the development of such products.
 韓国では、一定の安全性が確認された再生医療製品に「仮承認」を与え、開発を促進している。

Japan must study a plan to establish a system under which regenerative medical products can be swiftly put into practical use by adopting a temporary approval system similar to South Korea's and giving full endorsement by accumulating safety data after sales begin.
 日本でも仮承認し、販売後に安全性データを蓄積して本承認とするなど、迅速に実用化する仕組みを検討すべきだ。

===

Fiscal assistance vital

It is essential to provide funds to help expand this planned clinical research to the treatment of other diseases, such as heart disease and diseases of the blood. The government will provide 110 billion yen over 10 years to help finance regenerative medicine using iPS cells and the development of new drugs. Research centers must be continuously expanded.
 今回のような臨床研究を、心臓や血液など他の病気に広げる支援も重要である。政府はiPS細胞による再生医療や薬の開発に10年で1100億円を支援する。継続的に研究拠点を整備すべきだ。

It must be noted, however, that hopes regarding regenerative medicine have led to the emergence of treatment methods whose safety is questionable. The health ministry plans to regulate such practices with a new law. Safety is important but legitimate research should not be constrained.
 ただ、「再生医療」への期待に便乗し、安全性に疑問のある治療まで出現している。厚労省は、これを新法で規制する方針だ。安全は大切だが、正当な研究に支障が出ないようにしてもらいたい。

As symbolized by the fact that Prof. Shinya Yamanaka of Kyoto University received a Nobel Prize for production of iPS cells, Japan's basic research on regenerative medicine is among the world's best. The country should not fall behind in practical applications, either.
 iPS細胞を作製した山中伸弥・京都大教授のノーベル賞受賞に象徴されるように、日本は基礎研究でトップレベルにある。実用化でも後れを取ってはならない。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 15, 2013)
(2013年2月15日01時20分  読売新聞)

オバマ演説 「北の核」対処へ行動が肝心だ

The Yomiuri Shimbun (Feb. 15, 2013)
Obama to face global challenges over the next 4 years
オバマ演説 「北の核」対処へ行動が肝心だ(2月14日付・読売社説)

U.S. President Barack Obama won the Nobel Peace Prize by declaring it was time to seek "a world without nuclear weapons."
However, the president has been hit by a harsh reality from North Korea that is contradictory to this ideal.
 「核兵器のない世界」の実現を目標に掲げてノーベル平和賞を受賞したオバマ米大統領は、そうした理想とは逆の深刻な現実を、北朝鮮から突きつけられたと言えよう。

Obama laid out Tuesday his priorities for the year ahead in his first State of the Union address for his second term in office.
 大統領は、2期目最初の一般教書演説を行い、今後1年間の施政方針を示した。

The president issued a warning to North Korea, which went ahead with a nuclear test before the speech, making it clear that the United States will take "firm action" against Pyongyang.
その中で、核実験を強行した北朝鮮に強く警告し、「断固とした行動」を取る姿勢を明確にした。

Obama said "provocations" like the test "will only isolate [North Korea] further." The United States will "lead the world in taking firm action in response to these threats," he added.
 核実験のような挑発行為をすれば、「北朝鮮は孤立するだけだ」と述べ、米国が「世界の先頭に立って」、厳しく対処していく決意を表明した。

Obama also pledged his country will work to prevent Iran from developing a nuclear weapon, while engaging Russia to seek further reductions in nuclear warheads.
イランの核開発を阻止し、ロシアとは核弾頭削減の取り組みを進めるとも述べた。

The United States should eliminate nuclear threats by putting pressure on North Korea through sanctions, while at the same time working closely with other countries concerned through various diplomatic channels. We hope that the president will take concrete action.
 制裁で圧力をかけ、関係国と緊密に連携し、外交を駆使して、核の脅威をなくす必要がある。大統領の行動力に期待したい。

===

U.S. determined to take lead

In addition to nuclear issues, Obama emphasized that the United States will take steps against cyberterrorism, champion freedom and democracy, and provide support to Middle Eastern and African countries in their fight against extremists.
 核問題以外でも、サイバーテロ防止、自由と民主主義の擁護、中東やアフリカの過激派対策支援に積極的に関与すると強調した。

The speech conveyed Obama's strong determination that the United States should play the leading role in maintaining global security as the world's sole superpower, by working closely with other countries at a time when the country plans to withdraw more troops from Afghanistan.
 アフガニスタン駐留米軍の撤収を進めつつ、国際協調を軸に、唯一の超大国として、世界の安全維持に主導的な役割を果たそうとする強い意欲がうかがえる。

The question is how he will achieve results.
 どう結果を出すかが問題だ。

Tuesday's speech did not discuss what a strategy placing importance on Asia actually means or how the United States should regard China. These issues, however, are also among key issues in the diplomatic and security fields for Obama's second term.
 演説で語られなかったアジア重視の中身や、中国をどう位置づけるのかも、2期目の外交・安全保障政策の焦点である。

The speech also focused on fiscal reconstruction and reviving the U.S. economy as priority challenges for domestic affairs.
 一方、内政で優先課題に挙げたのが財政再建と経済再生だ。

Early last month, the United States avoided the fiscal cliff--the expiration of large-scale tax cuts and the automatic imposition of mandatory spending cuts--after the president and Congress reached a deal.
 大型減税失効と歳出の強制削減が重なる「財政の崖」からの転落は、今年初め、大統領と議会の妥協の末、ひとまず回避された。

However, the U.S. fiscal administration remains on a tightrope as the two sides have been divided over implementation of drastic fiscal reconstruction measures. There are just weeks left until March 1, the date to which the automatic spending cuts were delayed under the deal.
 しかし、抜本的な財政再建策を巡って対立し、財政運営の綱渡りは続く。先延ばしした歳出削減の発動が3月1日に迫る。

===

Looming clash with Republicans

In the speech, Obama said it is important to "reignite the true engine of America's economic growth--a rising, thriving middle class." He showed his focus on middle-income earners and called for Republicans to make major concessions to achieve fiscal reconstruction mainly through overhauling the medical insurance and social security systems, which face ballooning costs.
 大統領は「成長のエンジンとなる中間所得層の再活性化」を訴えた。中間層を重視し、膨張する医療保険や社会保障の改革などを柱とした財政再建の実現へ、共和党に大幅譲歩を求めたものだ。

As Obama took a clearly confrontational approach to Republicans, the two sides are expected to go through a still fiercer tug-of-war.
 一段と対決色を鮮明にしたことで、激しい攻防が予想される。

However, mandatory spending cuts would have a negative impact on the U.S. economy, which is just getting onto a recovery path. Major cuts in defense expenditures also might jeopardize U.S. security systems in Asia and other parts of the world.
 ただ、強制的に歳出削減されると、回復基調にある米国経済に悪影響を及ぼす。国防費の大幅削減はアジアなどでの米国の安全保障体制にも支障を与えかねない。

Obama also expressed his determination to complete negotiations on the Trans-Pacific Partnership free trade framework as part of efforts to expand employment in his country. Japan should accelerate efforts to take part in it.
 大統領は雇用拡大を図るため、環太平洋経済連携協定(TPP)の妥結を目指す決意も表明した。日本は参加を急ぐべきだ。

With piles of issues at home and abroad, Obama's leadership will be called into question. He will surely face a series of challenges.
 内外に課題が山積する中で、問われるのはオバマ氏の指導力だ。挑戦と試練が続くに違いない。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 14, 2013)
(2013年2月14日01時05分  読売新聞)

昔は店員の呼び込み、今は小さなデジタルサイネージ

私がまだ小さな子供だった頃、市場(いちば)に行くと、専門の呼び込み店員がいて、「いらっしゃいませ、いらっしゃいませ」を連呼しておりました。その後、市場(いちば)はスーパーやコンビニに取って代わられましたが、スーパーでは、あいかわらず呼び込みの店員が活躍しておりました。でも、それはすぐにテープレコーダーによる呼び込みへと変わっていったのです。呼び込みにかける人権費がかさんだためだと推察されます。

今はデジタルの時代です。
耳障りな呼び込みスタイルは受けません。
デジタルサイネージというのをご存知でしょうか。
これは電子POP 技術を駆使した、店舗の宣伝活動の一種なのですが、レジなど人の目に付きやすいところにさりげなく置かれます。

デジタルサイネージの効果は絶大で、お店の販売促進を強力に支援してくれるらしいですね。
お店のアフィリエイトを積極的に支援してくれる専門のスタッフだっているみたいです。
検討してみる価値が十分あると考えます。

( ̄o ̄)え?
POPってなんだって?
POPは英語のpoint of purchaseの略号なのですが、日本語の適切な翻訳がありません。
「ワンポイントお買い物情報」と翻訳いたしました。(本邦初初公開です^^)



グッドプランニング、コンパクトな7インチ電子POPモニター 『GP7D-WH』を3月より販売開始



ドリームニュース・ブログメディア参加記事

北朝鮮核実験 国際連携で制裁を強化せよ

The Yomiuri Shimbun (Feb. 14, 2013)
World must unite to halt Pyongyang's nuclear ambitions
北朝鮮核実験 国際連携で制裁を強化せよ(2月13日付・読売社説)

 ◆習近平政権の厳格対応が問われる
North Korea's nuclear weapons development has entered a more dangerous stage. In light of the deteriorating security environment, Japan should strengthen its deterrence against Pyongyang in cooperation with the United States and other countries.
 北朝鮮の核兵器開発が一段と危険な段階に入った。安全保障環境の悪化を踏まえ、日本は米国などと連携し、対北朝鮮抑止力を強化すべきだ。

On Tuesday, North Korea went ahead with its third underground nuclear test. It was the first nuclear test under the regime of Kim Jong Un.
 北朝鮮が12日、3回目の地下核実験を強行した。金正恩政権にとっては初めての核実験だ。

Pyongyang boasted that it successfully conducted a "high-level" nuclear test using "a miniaturized and lighter" nuclear device with greater explosive force than those used in the previous tests in 2006 and 2009. North Korea apparently aims to develop a nuclear warhead.
 2006年、09年の過去2回に比べ、強力で「小型化、軽量化」した核爆弾による「高水準」の実験に成功したと喧伝(けんでん)している。核弾頭の開発を図ったのだろう。

Given that North Korea also tested a long-range ballistic missile in the guise of a satellite launch in December, marking a dramatic extension of its missile range, there is no doubt that the country has moved a step closer to bringing nuclear missiles to the stage of practical use.
 昨年12月の「人工衛星」と称する長距離弾道ミサイル発射による射程の大幅延伸の成功と合わせて、北朝鮮が核ミサイルの実用化に近づいたのは間違いない。

===

Serious threat to Japan
 ◆日本への深刻な脅威だ

It was only natural for Prime Minister Shinzo Abe to make a statement strongly condemning North Korea's nuclear test, saying it is "totally unacceptable" as it "constitutes a grave threat to Japan's security."
 安倍首相が、「我が国の安全に対する重大な脅威」として、北朝鮮の核実験強行を「断じて容認できない」と強く非難する声明を発表したのは当然である。

Japan will come under the most serious threat due to deployment of nuclear missiles by North Korea. This is because Japan is within striking distance of North Korea's medium-range Rodong missiles, about 200 of which are believed to have already been deployed.
 核ミサイルの配備で最も深刻な脅威にさらされるのは日本だ。約200基が配備ずみとされる中距離弾道ミサイル「ノドン」の射程に入っているからだ。

It is essential to improve Japan's missile defense capability based on cooperation between the Self-Defense Forces and the U.S. military as well as to guarantee the reliability of the U.S. "nuclear umbrella," which Japan, a nonnuclear nation, relies on as a deterrent.
 自衛隊と米軍の協力を基礎にミサイル防衛能力を向上させるとともに、核を持たぬ日本が抑止力とする米国の「核の傘」の信頼性を担保することが重要だ。

We commend Abe for immediately tightening Japan's unilateral sanctions against North Korea by banning the reentry of vice chairmen and other senior officials of the pro-Pyongyang General Association of Korean Residents in Japan (Chongryon) if they leave for North Korea. The prime minister should discuss additional measures.
 首相が、在日本朝鮮人総連合会(朝鮮総連)副議長らが訪朝すれば再入国を認めない、との日本独自の制裁強化を直ちに実施したことは評価できる。追加の措置も検討してもらいたい。

Although it suspended production of plutonium for nuclear weapons, North Korea has resumed its enrichment of uranium. Therefore, it could begin mass production of nuclear weapons using enriched uranium. The international community must make all-out efforts to stop North Korea's further nuclear and missile development.
 北朝鮮は、核兵器用のプルトニウムの生産は中断したが、新たにウラン濃縮活動を始めており、高濃縮ウラン型の核兵器の量産に入る恐れがある。これ以上の核・ミサイル開発を阻止するため、全力を挙げねばならない。

The latest nuclear test by North Korea is a major test also for South Korean President-elect Park Geun Hye, who will officially take office on Feb. 25. The Japan-U.S. alliance must be strengthened as a matter of course and it is also crucial to establish a crisis management system between Japan, the United States and South Korea.
 25日に就任する韓国の朴槿恵次期大統領にとっても、この核実験は大きな試練だ。日米同盟の強化は無論、日米韓で危機管理体制を構築することが不可欠である。

===

Stronger U.N. sanctions needed
 ◆国連決議の強化を図れ

The U.N. Security Council must adopt a new resolution calling for stronger sanctions against North Korea.
 国連安全保障理事会は、制裁強化を新たに決議すべきだ。

On Jan. 22, the Security Council adopted a resolution to expand sanctions against North Korea after it fired a missile in December and warned of "significant action" if North Korea went ahead with a nuclear test.
 安保理は1月22日、昨年12月にミサイル発射を強行した北朝鮮に対する制裁強化決議を採択し、核実験を強行すれば「重大な行動を取る」と警告していた。

But North Korea has conducted missile and nuclear tests repeatedly in defiance of Security Council resolutions because the adopted sanctions lacked practical effect.
 北朝鮮が安保理決議を無視してミサイル発射と核実験を繰り返したのは、従来の制裁措置が実効性を欠いていたためだ。

To break this vicious circle, the Security Council should adopt comprehensive and practical sanctions and implement them thoroughly.
 この悪循環を断ち切るため、安保理は今度こそ包括的で実効性ある制裁を決定し、その実施を徹底すべきである。

In connection with nuclear and missile development, North Korea has deep relations with Iran and Pakistan. With Iran, North Korea concluded an agreement on science and technology cooperation last autumn. The international community must strictly restrict and monitor the movement of goods, money and personnel to prevent North Korea promoting nuclear and missile development.
 核とミサイルの開発を巡り、北朝鮮はイラン、パキスタンと深い関係にある。イランとは昨秋、科学技術協力で合意した。国際社会は、モノやカネ、ヒトの移動を厳しく制限、監視して、開発に歯止めをかけねばならない。

It is necessary to study comprehensive financial sanctions while bringing into perspective a plan to include financial institutions that do business with North Korea on the sanctions list. It is also important to impose mandatory inspections of cargoes suspected to be banned trade items such as weapons of mass destruction and related materials.
 北朝鮮と取引する金融機関を対象に含めることも視野に、包括的な金融制裁の実施を検討すべきだ。大量破壊兵器・関連物資など禁輸品の疑いがある貨物の検査の「義務化」も目指す必要がある。

North Korea said it will regard ship inspections as a blockade at sea and retaliate with a "military strike." Its moves must be constantly watched.
 北朝鮮は船舶検査を海上封鎖とみなし、「軍事的打撃で対応する」と恫喝(どうかつ)した。警戒が怠れない。

The role of China, a permanent Security Council member, is crucial.
 安保理常任理事国・中国の役割は重要だ。

China accounts for 70 percent of North Korea's trade. The country has transshipment ports for many vessels from North Korea. It holds the power of life or death over North Korea as the biggest supplier of energy and food aid.
 中国は、北朝鮮の貿易量の7割を占める。北朝鮮からの多くの船舶が貨物積み替えを行う港湾を持つ。エネルギーや食料の最大の援助国として生殺与奪権をも握っている。

Ostensibly, Beijing expressed its "absolute objection" to North Korea's nuclear test. But it hesitated to impose sanctions for fear of the Korean Peninsula being destabilized, thereby tacitly encouraging North Korea's nuclear development.
 中国は表向き、北朝鮮の核実験に「断固反対」を唱える。だが、朝鮮半島が不安定になることを恐れて制裁には及び腰だったことが北朝鮮の核開発を助長した。

The Global News, a Chinese newspaper affiliated with the People's Daily, the organ of the Chinese Communist Party, has insisted on not hesitating to cut assistance if North Korea conducted a nuclear test. The Chinese government led by Xi Jinping must deal with North Korea sternly and put strong pressure on it to give up its nuclear ambitions.
 中国共産党機関紙「人民日報」系の環球時報は、北朝鮮が核実験をすれば援助削減を「ためらうな」と主張していた。習近平政権は、北朝鮮に厳しく対処し、核開発断念へ強い圧力をかけるべきだ。

===

Economic recovery unlikely
 ◆遠のく「北」の経済再建

Kim Jong Un's slogan of "improving the people's livelihoods" shows no sign of being achieved. It seems he has no means of winning over the military and public sentiment other than boasting of nuclear and missile tests.
 金第1書記の掲げる「人民生活の向上」は一向に果たされないように見える。核とミサイルの成果を誇示する以外、軍と民心をひきつける術(すべ)がないのではないか。

Fear of being targeted by a North Korean missile attack is growing even in the United States. With this as leverage, the Kim regime intends to open the possibility of dialogue with Washington. It probably aims to have economic sanctions lifted and to gain U.S. assurances of the safety of the current regime, all while keeping its nuclear arms.
 北朝鮮の核ミサイルの標的になりかねないという脅威認識は、米国でも広がりつつある。金政権には、それをテコに米国との対話の道を開き、核兵器を保有したまま、経済制裁解除と現体制の安全の保障を得る狙いがあろう。

But negotiations with Pyongyang should not be conducted easily. The international community should not lift sanctions on North Korea as long as it does not take concrete action to relinquish its nuclear ambitions.
 だが、安易に交渉に臨むのは禁物だ。北朝鮮が核放棄へ具体的行動を取らない限り、国際社会は制裁を解除してはならない。

Pyongyang must be aware that its own behavior will ultimately undermine its regime.
 北朝鮮は、自らの行動が結果的には体制の脆弱(ぜいじゃく)化を招くことを自覚すべきである。

(From The Yomiuri Shimbun, Feb. 13, 2013)
(2013年2月13日01時17分  読売新聞)

プロフィール

srachai

自己紹介・リンク

■近況

2009年の9月15日に脳梗塞を発症、右手が少し不自由になりました。
MRAで脳梗塞の部位を特定でき、素早い処置をとれたので大事に至りませんでした。
快復にむけてリハビリ中です。
(2011/01/01更新)

■自己紹介・リンク

[ はじめに ]
タイのスラチャイです。
英語学習に王道はありません。
毎日毎日の地道な努力の積み重ねが必要です。
スラチャイはNHKのラジオ英語会話で現在の英語力を身につけました。
一日僅か15分の学習でも数年間継続すれば相当な学習効果が期待できます。

[ 名前 ]
松井 清 (スラチャイ)

[ 略歴 ]
・福岡県出身
・国立高知大学卒業
・準大手建設会社に就職
・50歳で会社を早期退職
・99/10 タイ全土を旅行
・00/10 タイに移住
・03/07 カイちゃん誕生
・07/06 シーファーちゃん誕生
・現在タイ国コンケン在住

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Slow and steady wins the race.
遅くとも着実な者が勝利する
(NHK基礎英語芹沢栄先生)

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