英字新聞

読売、毎日、朝日各社英字新聞の主として社説を学習研究します

2011年09月

敬老の日 住民が見守り合う地域社会に

The Yomiuri Shimbun (Sep. 20, 2011)
Disaster proves value of neighborly ties
敬老の日 住民が見守り合う地域社会に(9月19日付・読売社説)

The Great East Japan Earthquake and ensuing tsunami hit hardest in regions where the ratio of elderly residents is relatively high compared with the national average.
 東日本大震災は、全国でも高齢者の比率が高い地域を襲った。

There are many elderly people among those who have taken shelter in temporary housing units in neighboring areas or moved to other parts of the country.
 仮設住宅や全国各地に避難している人の中にも、大勢のお年寄りがいる。

Respect-for-the-Aged Day is a time to reflect on this.
 きょうは敬老の日。

Efforts to help the disaster-affected elderly rebuild their daily lives will give important hints for improving administrative services for the elderly nationwide in the months ahead.
 被災した高齢者の生活再建をどう支援していくかは、今後の高齢者行政を充実させる上でも、大事な視点である。

Japanese society is graying year after year at an ever-accelerating pace.
 日本社会の高齢化は年々、加速している。

People aged 65 or older now make up 23 percent of the total population.
総人口に占める高齢者(65歳以上)の割合は23%に達した。

Over the next 10 years, the ratio will rise to about 30 percent.
10年後には約30%になる。

About one in every six elderly people, or 4.6 million individuals, lives alone.
 高齢者の約6人に1人、460万人が一人暮らしだ。

This number has increased by more than 1.5 million over the past 10 years, and 10 years from now, the number is projected to reach 6.3 million.
単身高齢者は過去10年で150万人以上増えた。10年後には630万人を超えると見られている。

According to a Cabinet Office survey, 20 percent of elderly men living alone and nearly 10 percent of elderly women living alone said they have "no one to turn to in time of need."
 内閣府の調査で単身高齢者の男性は2割、女性は1割近くが「困った時に頼れる人がいない」と答えている。

We should foster new bonds to make up for the ever-weakening ties within regions and among blood relations.
薄れつつある地縁血縁の結びつきを補う、新しい絆を創っていかなければならない。

===

A prototype for tomorrow

In this sense, the challenge of rebuilding disaster-affected communities in ways that do not leave elderly residents feeling lonely may help us find ways to better deal with the rapid graying of society as a whole.
 そういう意味では、被災地の地域社会を、寂しい思いの高齢者を出さずに再生していくことが、直面する超高齢時代への対処法を探ることにもつながるだろう。

For instance, in disaster-affected areas, attempts are now under way to provide people with housing that harks back to life in row-house neighborhoods where residents would keep a kindly eye on each other.
 たとえば被災地では、住民同士が程よく見守り合う、「長屋づきあい」をイメージした住宅提供の試みが動き出している。

The city government of Kamaishi, Iwate Prefecture, in cooperation with the Institute of Gerontology of the University of Tokyo, has built temporary housing units designed to help residents foster neighborly contact.
 岩手県釜石市は、東京大学の高齢社会総合研究機構と協力し、近所同士の関係を醸成しやすい仮設住宅を作った。

With the entrances of the houses facing each other and a roofed wooden deck linking them, these homes were arranged so residents would be able to visit each other with ease.
 玄関を向かい合わせに配置し、住宅の間を屋根付きのウッドデッキで結んで、気軽に行き来できるようにした。

The residents are also provided with nursing care service for the elderly and play space for children. It is the sort of community where various generations of people, not only the elderly but also families with children, can help each other.
介護拠点や子どもの遊び場も併設して、高齢者だけでなく子育て世帯など、様々な世代が助け合うコミュニティーだ。

This is a concept that can be utilized not merely in temporary housing units but also for town planning in the future.
 期間限定の仮設住宅にとどまらず、今後の街づくりにも生かしていける発想である。

===

Visitors provide human touch

In Soma, Fukushima Prefecture, city workers called "shopping and lifestyle supporters" visit temporary housing units and sell food and daily goods out of a bicycle trailer.
 福島県相馬市では、市が雇用した「買い物・生活支援員」が、リヤカーに食品などを積んで仮設住宅を訪問し、販売している。

The service is primarily designed to offer everyday living support for elderly or disabled evacuees who are disadvantaged in doing their daily shopping. But the workers are also hearing how people are doing, learning what they need and watching over them.
 高齢者や障害者など“買い物弱者”の支援が目的だが、被災者の近況や要望を聞き、見守る役目も果たしている。

The program is also a welfare-oriented, job-creating measure.
福祉型の雇用創出策でもある。

Such efforts in disaster-affected areas serve as important models for measures to be taken more widely in the months ahead.
 こうした被災地での取り組みをこれからの施策に生かし、発展させることが重要だ。

Local governments that have accepted evacuees into their public housing units across the country are also making efforts to build up regular contact by making door-to-door visits, so as to avoid such tragic situations as elderly people dying unattended.
 避難者を公共住宅などで受け入れた全国の自治体も、孤独死などの悲劇を生まぬよう、個別訪問など、ふれあいに努めている。

We should use these experiences to create more communities that the elderly will find livable.
 そんな経験をうまく生かして、高齢者が暮らしやすい地域社会を広げていきたい。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 19, 2011)
(2011年9月19日01時33分  読売新聞)

ホームドア 転落事故防止へ着実な整備を

The Yomiuri Shimbun (Sep. 19, 2011)
Speed up installation of railway platform doors
ホームドア 転落事故防止へ着実な整備を(9月18日付・読売社説)

Little progress has been made in the installation of platform doors at railway stations to prevent passengers from falling onto the tracks.
 駅のホームから転落する事故を防ぐホームドアの整備が進まない。

Despite strong calls from people including the visually impaired to install the doors, railway operators have been slow to respond because of such hurdles as the high costs involved.
 視覚障害者などが設置を強く求めているが、高額な費用などの難点があって、対応の遅れが目立つ。

A study panel of the Land, Infrastructure, Transport and Tourism Ministry recently proposed that railway companies preferentially install the doors at stations used by at least 100,000 passengers a day. This proposal should be used as a springboard for encouraging installation of platform doors, also known as platform gates.
 国土交通省の検討会が、1日の利用客が10万人以上の駅に優先的に整備するよう提言した。ホームドア設置促進の契機としたい。

For train users, safety at railway stations is a major concern. Railway operators must prioritize passenger safety over concerns about delaying train schedules. Every railway company must steadily boost efforts to install platform doors at as many stations as possible.
 利用客にとって、駅の安全性は大きな関心事である。利便性を追求するあまり、安全確保をなおざりにしてはならない。鉄道各社は着実に整備してもらいたい。

===

Mere 5% have doors

The government and municipalities have been subsidizing part of the costs for installing the doors. Such subsidies should be increased to encourage more stations to equip platforms with the systems.
 政府や自治体は、設置費を一部助成しているが、さらに拡充して普及を後押しすべきだ。

A platform door is a barrier, usually about 1.2 meters high, between passengers and the train and tracks. The doors are designed to open and close automatically in sync with the train doors.
 ホームドアは、線路とホームの間を仕切る高さ1・2メートルほどの柵だ。停車した電車のドアと同じ位置に、自動的に開閉するドアが付いている。

Railway companies are obliged to install platform doors when they build new stations, but their installation at existing stations has been left up to the companies' discretion as a nonbinding goal. Only 500 of the nation's approximately 9,500 railway stations, or 5 percent, are equipped with platform doors.
 設置は、新設駅には義務付けられているが、既存の駅については鉄道会社の努力目標にとどまっている。全国9500駅のうち、ホームドアが設置されているのは約500駅だけで、全体の5%程度に過ぎない。

Although the ministry's study panel has called for priority installation of the doors at the 239 stations with 100,000 or more passengers a day, only 26 of the stations now have them.
 今回、整備対象とされた利用者10万人以上の239駅を見ても、26駅しか設置されていない。

Installation of the doors can cost several billions of yen per station if complete renovation of platforms is necessary.
 ホーム全体の改修が必要な場合、設置には1駅で数十億円の費用がかかるという。

In addition, there are a number of lines on which the locations and numbers of train doors differ depending on trains, such as limited expresses, commuter expresses and local trains, making it hard for railway firms to install platform doors that fit all doors of every kind of train.
特急や快速、普通など列車ごとにドアの数と位置が異なり、すべての車両に対応できるホームドアを取り付けるのが難しい路線もある。

There were 1,253 accidents across the country from 2002 to 2009 involving falls of passengers from platforms and passenger contact with trains.
 だが、転落や列車との接触など駅ホームでの事故は2002~09年に1253件にのぼる。

In January this year, a blind man was killed in Tokyo when he fell off a platform at Mejiro Station on JR East's Yamanote Line, and another blind man was killed in July after falling off a platform at Tsukushino Station on the Tokyu Denentoshi Line in western Tokyo. A brush with death on railway platforms can happen to people with various degrees of visual impairments, not only those who are blind.
 今年1月にはJR山手線の目白駅で、7月には東急田園都市線つくし野駅で、いずれも全盲の男性がホームから転落して死亡した。ホームは、視覚障害者にとって「死と隣り合わせの場所」とさえ言われている。

But there have been almost no accidental falls at railway stations equipped with platform doors.
 一方で、ホームドア設置駅の転落事故数は、ほぼゼロだ。

===

Users set to bear cost

JR East has been installing the doors at all stations on the Yamanote Line with a budget of 50 billion yen, probably because the railway operator concluded the doors are highly effective in preventing platform accidents.
 JR東日本が総額500億円をかけ、山手線全駅で設置計画を進めているのも、その効果が大きいと判断したからだろう。

In a questionnaire given to train users recently by the transport ministry, about 60 percent of the respondents replied it is inevitable the public will have to bear part of the installation costs of platform doors in such forms as higher fares and taxes. A majority of people want railway station's safety enhanced even if it increases their financial burdens.
 国交省が駅利用者を対象に実施したアンケートでは、設置費の一部を料金値上げや税金で負担するのは「やむを得ない」とした回答が全体の6割を占めた。
 多少の負担があっても、駅の安全性を高めてほしいと願う人が多いことを物語っている。

To prevent the misery of railway accidents, it is very important not only to improve railway station facilities but also for railway firms and related organizations to make such day-to-day efforts as calling for disabled people to be heedful of possible dangers at railway stations.
 悲惨な事故を防ぐには、施設の整備に加え、障害者への声かけなど日常的な取り組みも大切だ。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 18, 2011)
(2011年9月18日01時11分  読売新聞)

FXデイトレーダーをめざす 短時間に大きく稼ぐために

タイ株式投資歴3年です。
タイでは、タイ証券取引所、SET(Stock Exchange of Thailand)がタイ国内唯一の証券取引所です。
格安の手数料でオンラインにて電子取引ができます。
自宅のPCから取引ができるので、管理画面で株価の動きをながめ、下がったときに買い上がったときに売るという単純デスクワークを3年間継続しました。資金は100万円です。
20社くらいに的を絞り、売買を何度も繰り返す手法で稼げると思っていました。
3年間の収支決算をしたらマイナス1万円でした。よくやったと株式投資のプロから誉められました^^。
株式投資でも現物(げんぶつ)と呼ばれるものにはうまみがないと断定できます。

で、もっと簡単に短時間で大きく儲ける手段は無いものかとサイトを物色しておりました。

FXデイトレーダーの中には一日に数十回売買を繰り返し、それなりに利益を得ている人も実在しました。
ですが、彼の自慢話と難しいテクニカルチャートの理論は素人(私^^)には無理ですし、そこまで学習する気力もありません。それでも、楽して短時間でお金をガバッと稼ぎたい^^。

ずいぶん探しましたがなかなかこれはというFXトレーダーは見つかりません。
ところが偶然というものは実に恐ろしいもので、たまたまアフィリエイトの仕事をしていてそれを見つけました。

このブログの管理者は恐らく20代か30代の前半でしょう。ブログとして完成しているのには驚きました。
トップ画面にあらわれるユーチューブ動画をわずか10分間ほどながめて、FXデイトレーダーのお仕事がどのようなものか、この目で見ることができました。
これはFXデイトレーダーを目指す人たちにとって貴重な動画資料となるでしょう。
この動画では人間がオンラインでPC上から売買注文を出しているように見えました。
一日わずかこの程度の作業で数万円が稼げるのなら、私もやってみたいなって思いました。
FX投資に損切り注文はつきものですが、損切りしても大損はしない。
それどころか、わずかではありますが利益が出るような手法が気に入りました。
百聞は一見にしかずと申します。
動画でお確かめください。

彼の提供するfx商材は本物かも知れません。

復興増税―野田新体制の試金石だ

2011/09/18
--The Asahi Shimbun, Sept. 17
EDITORIAL: Tax increase plan 1st acid test of Noda's political leadership
復興増税―野田新体制の試金石だ

The government has proposed options for a temporary tax increase to finance measures to rebuild areas devastated by the Great East Japan Earthquake.
 東日本大震災の復興財源の柱となる臨時増税について、政府が選択肢を示した。

The government Tax Commission came up with three different plans: increasing income and corporate taxes; raising the tobacco tax and some other levies in addition to raising income and corporate taxes; increasing the consumption tax rate. Prime Minister Yoshihiko Noda then narrowed the choice to two by taking the consumption tax increase off the table.
増税対象として、政府税制調査会が(1)所得税及び法人税(2)この二つにたばこ税なども加える案(3)消費税の3案をまとめ、野田首相が消費税案を退けて2案に絞った。

The government has estimated that about 16 trillion yen of new money will have to be raised over the next five years. The figure doesn't include the 6 trillion yen that has been secured for the second supplementary budget, but includes the amount diverted into financing the extra budget from some revenue sources earmarked for basic pension benefit payouts.
 政府が今後5年で必要と見込む財源は、2回の補正予算で確保した6兆円を除き、補正予算に流用した基礎年金財源分などを加えて16兆円前後に達する。

The government will first issue special reconstruction bonds. The money needed to pay back the debt will be raised through a combination of the proposed temporary tax increase, spending cuts and sales of state assets and other measures to obtain nontax revenues. The expected increases in national and local taxes will total about 11 trillion yen.
 まずは復興債を発行するが、その返済財源を臨時増税と歳出の見直し、国有財産の売却などで確保する。増税分は国と地方合わせて約11兆円になる。

We have been urging the government to focus mainly on income and corporate taxes in the tax increase plan. We believe an additional income from a consumption tax increase should be used to pay for social security spending, which is bound to keep growing in coming years. We support Noda's decision.
 私たちは、所得税と法人税を中心に検討するよう主張してきた。消費税は今後、膨張が避けられない社会保障費に充てるべきだと考えるからだ。野田首相の判断を支持したい。

As for the period of the income tax increase, the government's tax panel proposed two options--five years and 10 years. Noda has chosen the 10-year option.
 所得税の増税期間について、政府税調は5年と10年の2案を示したが、野田首相は「10年」を指示した。

If an increase in the tobacco tax is not included in the package, tax payments by individual taxpayers will increase by 5.5 percent.
たばこ税の増税を絡めない場合、本来の納税額から5.5%増やすことになる。

Tax payments by companies will grow by 10 percent for three years. The 5-percent corporate tax cut and special tax breaks that were slated to be implemented this fiscal year will be curtailed.
The period was limited to three years in order to prevent the increased tax burden on businesses from causing negative effects on the economy or accelerating the hollowing-out of industries due to a growing trend among companies to shift production overseas.
 法人税では今年度に予定していた5%幅の減税と租税特別措置の縮小を実現した上で、3年間に限って納税額を10%増しにする。増税期間を短期間にとどめることで、景気への悪影響や空洞化への懸念に配慮した案になった。

Now the debate on the tax increase will move to the tax system council of the ruling Democratic Party of Japan. After the party came to power two years ago, the DPJ abolished the council under its policy of promoting centralized and integrated policymaking at the government. But the Noda administration has revived the panel in response to complaints among party members that they don't have enough opportunities to get involved in the policymaking process.
 議論の舞台は、民主党税制調査会に移る。2年前の政権交代後、政策決定を政府に一元化する方針に従って廃止したが、政策決定にかかわれないという党内の不満を受けて野田政権が復活させた。

There are still many DPJ lawmakers who are opposed to or are skeptical about raising taxes, including executive members of the tax council.
 党内では、税調の役員を含め増税への反対・慎重意見が少なくない。

It is important for the government to make serious efforts to minimize the tax increase.
もちろん、増税額を抑える取り組みは大切だ。

The measures that can be taken to do so are clearly not limited to the cuts in childcare allowances and the suspension of the plan to make expressways toll-free included in the DPJ's policy agreement with the opposition Liberal Democratic Party and New Komeito. There must be other ways to trim government spending.
自公両党を加えた3党で合意した子ども手当の見直しや高速道路無料化の見送りにとどまらず、歳出はまだまだ見直せるはずだ。

The government's assets that have been cited as candidates for sale include the government's stakes in Japan Tobacco Inc. and Tokyo Metro Co. The government's asset portfolio should be scrutinized closely to determine other salable assets.
 政府資産の売却では、JTや東京メトロの政府保有株などが候補に挙げられている。ほかにもないか検証したい。

If, however, the government, in a desperate attempt to avoid a big tax increase, tries to sell assets for which the conditions for sales are not good or borrow money from special accounts, it would be adopting a wrong-headed approach to tackling the challenge.
 だが、増税から逃げようとするあまり、売却の条件が整っていない資産に飛びついたり、特別会計から安易に借金したりしては本末転倒である。

The principle that the burden of reconstruction from the disaster should not be shifted to future generations has already been confirmed in the recently enacted basic law for the rebuilding work and the three-party policy agreement among the DPJ, the LDP and Komeito.
 「復興に伴う負担を後の世代に先送りしない」という理念は、すでに成立した復興基本法や民自公の3党合意でも確認されている。

In line with this principle, the government should be straightforward with the public about the need of a tax increase and try to seek public support for the step while making flat-out efforts to eliminate unnecessary expenditures.
政府のムダを徹底的に削る作業を進めつつ、必要な増税は国民に正面から問いかけなければならない。

The tax increase initiative will sorely test the political mettle and prowess of the Noda administration.
 税調を復活させた野田新体制の真価が問われる。

日本版GPS 宇宙開発の先導役目指したい

The Yomiuri Shimbun (Sep. 17, 2011)
Japanese GPS the next step in space development
日本版GPS 宇宙開発の先導役目指したい(9月16日付・読売社説)

The government's Strategy Headquarters for Space Development has finalized a plan to construct a Japanese version of the Global Positioning System.
 日本版の全地球測位システム(GPS)を構築する方針を、政府の宇宙開発戦略本部の専門調査会がまとめた。

The envisaged system is expected to stimulate various industries in Japan. The United States, operator of the existing GPS network, welcomes the idea of linking up with a Japanese counterpart from a security point of view. We expect the government to decide the details of the plan quickly, realizing it as the vanguard of Japan's space development.
 これを活用した産業活性化が期待されている。米国も安全保障の観点から日米連携を歓迎している。日本の宇宙開発の先導役となるよう、詰めを急ぎ、実現を目指してもらいたい。

The GPS, which is used in devices such as car navigation systems, analyzes radio waves received from U.S. satellites, using them to calculate the receiver's precise location on Earth. The GPS, originally developed by the U.S. military, covers the whole world.
 カーナビに使われているGPSは、米国の人工衛星からの電波を解析し、地上の位置を割り出している。もとは米軍が開発したもので、全世界をカバーしている。

The envisaged Japanese system would cover mainly the Japanese archipelago and surrounding areas. Four to seven quasi-zenith satellites would be launched for the system, which would fly above Japan and Australia in figure-eight loops.
 日本版GPSは、日本から豪州までの上空を、8の字形に周回する「準天頂衛星」を4~7基打ち上げて使う。主に日本列島と周辺地域に対象を絞ったものだ。

This system has a few advantages. For instance, since at least one satellite would be above Japan at all times, there should be no blind spots. Also the accuracy of positioning would be improved, with the margin of error reduced to one meter or less.
 常に1基以上が日本の上空に位置することになり、電波の死角がないといった利点がある。位置を割り出す精度が上がり、1メートル単位の測位も可能になるという。

===

GPS for various uses

In the case of the U.S. system, the benefits of space development have been utilized in many aspects of daily life, such as mobile phones. We hope more such benefits will be realized as a result of the establishment of the Japanese system.
 米GPSは携帯電話をはじめ幅広く活用され、宇宙開発の成果が暮らしに生かされている。日本版の構築で、さらに広げたい。

For instance, the network would be useful in automobile collision-avoidance systems, navigation systems to assist aged or handicapped people and precise management of mechanized fertilization on large farms.
 たとえば、高齢者や障害者の歩行用“カーナビ”や、自動車の衝突警報、大規模農地での精密な施肥管理などに役立ちそうだ。

Since the Great East Japan Earthquake, another possible use of the satellite system for disaster management has been attracting attention. Even if a disaster severs ground communication networks, the satellite system could obtain a broad array of information to assess damage. With the system, it will also become possible to proceed efficiently with the remote-controlled work of cleaning up radioactive contamination at the Fukushima No. 1 nuclear power plant.
 東日本大震災後は、防災への応用も注目されている。地上通信網が途絶しても、広域の被災状況を把握できよう。福島第一原子力発電所事故の放射能汚染でも、遠隔操作による除去作業を効率的に進めることが可能になる。

China and European countries are also working actively on construction of their own GPS networks.
 欧州や中国も、独自のGPS構築に積極的だ。

The Beidou navigation system, the Chinese version of the GPS, is expected to go into service soon. Japan cannot sit passively by and watch China's moves as it increases its influence in economic and military fields. If the Japanese GPS is promoted in other Asian countries, Japan can enhance its partnerships with them. The system would thus become significant in terms of security.
中国版「北斗」は運用開始が近い。経済、軍事で影響力を拡大しようとする中国の動きは座視できない。日本版GPSをアジア地域で普及させれば、各国との連携が進み、安全保障上も重要な意義を持つだろう。

===

Problems for space project

However, there are more than a few problems.
 ただ、課題も少なくない。

First, it would cost a huge amount of money. Launching four to seven satellites would cost 170 billion yen to 290 billion yen in total. The government must find a way to give this plan a higher priority than other space projects that are currently deemed equally important.
 巨額の予算を要する。4~7基の衛星打ち上げに1700億~2900億円かかる。他の重要な宇宙プロジェクトとの間で優先順位を上げる工夫が必要だ。

Japan's space industry must overcome several hurdles before it is able to manufacture and launch satellites on its own.
 衛星の製造、打ち上げを日本の宇宙産業が担うためには、乗り越えるべき関門がある。

In 1990, Tokyo and Washington agreed to procure commercial satellites by public tender to alleviate trade friction between the two countries.
 日米は1990年、貿易摩擦を緩和するため、実用衛星については公開入札することで合意している。

However, if a U.S. company succeeds in accepting orders for quasi-zenith satellites to be used in this project, the Japanese space industry will get into a business jam. The government must ask the United States to consider this project as an exception to the 1990 agreement.
だが、準天頂衛星を米企業に受注されては、日本の宇宙産業は窮地に陥ってしまう。米国には例外扱いを求めねばならない。

Prime Minister Yoshihiko Noda has expressed his ambitions for space development. He should exercise his leadership to solve this difficult problem.
 野田首相は、宇宙開発への意欲を示している。難題の解決にリーダーシップを発揮すべきだ。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 16, 2011)
(2011年9月16日01時14分  読売新聞)

代表質問 与野党協調の国会へ転換せよ

The Yomiuri Shimbun (Sep. 16, 2011)
Ruling, opposition parties need to cooperate in Diet
代表質問 与野党協調の国会へ転換せよ(9月15日付・読売社説)

The public is watching the ruling and opposition parties closely, to see whether they can do away with unproductive confrontation and cooperate with each other.
 与野党が不毛な対立を脱し、協力し合えるかどうかが問われている。

Representatives of political parties have begun to ask questions about the policy speech Prime Minister Yoshihiko Noda delivered at the Diet.
 野田首相の所信表明演説に対する各党の代表質問が始まった。

Noda has been responding in a detached tone, similar to what he used when delivering his policy speech. Perhaps having learned from the bad example of former Prime Minister Naoto Kan, Noda did not get riled up at provocative questions. We understand his humble attitude in requesting cooperation from opposition parties.
 首相の答弁は、所信表明演説と同様、淡々とした語り口だった。菅前首相を反面教師としたのだろう。挑発的な質問にムキになることもなかった。低姿勢で野党に協力を求めるのは理解できる。

Concerning the three-party policy agreement between the Democratic Party of Japan, Liberal Democratic Party and New Komeito, LDP President Sadakazu Tanigaki said, "I can't help but have serious doubts whether the agreement will be kept."
 自民党の谷垣総裁は、民主党の政権公約(マニフェスト)見直しを前提とする民主、自民、公明の3党合意について、「守られるかどうか、大きな危惧を抱かざるを得ない」と指摘した。

A key premise of the agreement was a review of the DPJ's 2009 House of Representatives election manifesto.
Tanigaki made this statement because Noda prioritized intraparty conciliation and appointed people who are reluctant to review the manifesto to key posts in the Cabinet and the DPJ.
 首相が党内融和を優先し、内閣や党人事でマニフェスト見直し慎重派も要職に起用したからだ。

===

3-party policy agreement

Noda emphasized again he would implement policies based on the three-party agreement. Concerning a review of the child-rearing allowance system in particular, Noda said, "I hope the three parties will sufficiently discuss the matter to work out a new system by the end of the year."
His remark appears to indicate that he respects the process of cooperation among the three parties.
 首相は「政策は3党合意を踏まえて進めていく」と改めて強調した。特に、子ども手当の見直しについて、「3党で十分に協議し、年末までに制度をまとめてほしい」と述べたのは、民自公の協調路線を重視する意向の表れだ。

However, concerning the resignation of Yoshio Hachiro as economy, trade and industry minister, Noda only said, "It is quite regrettable" and did not talk about his own responsibility in appointing Hachiro.
 だが、鉢呂吉雄前経済産業相の辞任に関して、首相は「誠に残念だ」と述べるにとどめ、自らの任命責任には言及しなかった。

Noda previously said he put "the right people in the right posts," and we regret he did not explain his choices.
首相が言う「適材適所」について説明がなかったことも残念だ。

Tanigaki criticized the ruling parties for the fact that the current extraordinary Diet session will last only four days, saying they were "taking Diet business extremely lightly."
 与党が臨時国会の会期をわずか4日間にしたことについて、谷垣氏は「国会軽視も甚だしい」と批判した。

If Noda attaches importance to "thorough debate and dialogue" with opposition parties, he must acquiesce to all seven opposition parties' request that the Diet session be extended.
首相は野党との「徹底的な議論と対話」を重視するなら、野党7党がそろって求める会期延長に応じるべきではないか。

===

Realistic stance from Noda

Noda generally took a realistic stance toward immediate policy issues.
 当面の政策課題に関しては、首相の現実的な姿勢が目立った。

For instance, he denied "a dichotomy between zero nuclear power and promotion" of nuclear power generation, and sought to achieve the best combination of safe, stable energy sources.
 例えば、原子力発電では「脱原発と推進という二項対立」を否定し、「安心できるエネルギーのベストミックス」を目指すとした。

He clearly stated the government will restart operations at nuclear power stations following regular inspections, once their safety has been thoroughly verified and confirmed.
定期検査後の再稼働も言明した。

It is a matter of course for him not to continue Kan's irresponsible "zero nuclear power" initiative.
菅前首相の無責任な「脱原発」路線を継承しないのは当然だ。

On the Trans-Pacific Partnership multinational trade framework, Noda said only, "We will strategically pursue a conclusion of a high-level economic partnership agreement." He must swiftly decide that Japan will participate in negotiations on the TPP.
 環太平洋経済連携協定(TPP)については、「高いレベルの経済連携協定の締結を戦略的に追求する」と述べただけだった。TPP参加を早急に決断すべきだ。

At this juncture, when the divided Diet has coincided with a national crisis, opposition parties also bear a heavy responsibility.
 ねじれ国会と国難が重なる今、野党が担う責任も重い。

Tanigaki acknowledged recovery and reconstruction from the Great East Japan Earthquake as "a responsibility beyond party boundaries" and declared his party would cooperate fully with the administration.
 谷垣氏は大震災の復旧・復興を「党派を超えた責務」と認め、政権への全面的協力を明言した。

In that case, Tanigaki should participate in discussions between the ruling and opposition sides aimed at early passage of a third supplementary budget for this fiscal year to finance full-fledged restoration programs.
 そう言う以上は、本格的な復興のための第3次補正予算案の早期成立に向け、与野党協議に応じるのが筋である。

The LDP is scheduled to shuffle its lineup of major party posts shortly. The party needs to have an appropriate executive lineup to conduct discussions with the DPJ.
 自民党は近く、執行部人事を予定している。与党との協議を進めるため、それにふさわしい体制を整える必要がある。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 15, 2011)
(2011年9月15日01時13分  読売新聞)

所信表明演説 日本再生へ具体的な行動を

The Yomiuri Shimbun (Sep. 15, 2011)
To rebuild Tohoku, first rebuild trust
所信表明演説 日本再生へ具体的な行動を(9月14日付・読売社説)

The Democratic Party of Japan-led administration and the nation's politics as a whole are now on the very edge. It is essential for the government to do its utmost to carry out important policies with urgency and seriousness.
 日本の政治も民主党政権も今、瀬戸際にある。その危機感を持ち、重要政策の実現に全力を挙げることが肝要だ。

On Tuesday, Prime Minister Yoshihiko Noda delivered his first policy speech at the Diet since taking office.
 野田首相が就任後初の所信表明演説を行った。

The stagnant state of Japanese politics has come under scrutiny by other countries. Noda said the trust that Japan has accumulated over the years is now at risk. He also said the government and the Diet should fulfill their roles "to restore hope and pride to Japan."
 政治の停滞に対する海外の視線は厳しい。これまで積み上げてきた「国家の信用」が危機にひんしている。「希望と誇りある日本を再生する」ため、政府と国会は自らの役割を果たすべきだ――。

We have no objection to Noda's view of the current situation. The problem is how to take concrete action to restore trust and revitalize the nation.
 そうした首相の現状認識に異論はない。問題は、「国家の信用」を回復し、日本を再生するための具体的な行動をどう取るかだ。

In his policy speech, Noda said restoration of social infrastructure and reconstruction from the Great East Japan Earthquake are among his Cabinet's top priorities, and emphasized that the government will speed up the compilation of a third supplementary budget.
 首相は演説で、東日本大震災からの復旧・復興を内閣の「最優先課題」と位置づけ、第3次補正予算編成を急ぐ考えを強調した。

Six months have passed since the March 11 earthquake and tsunami, but restoration of social infrastructure and reconstruction of areas affected by the disaster have been significantly delayed. This is because politicians failed to exercise leadership and bureaucrats simply put the problem off.
 震災から半年間、復旧・復興は大幅に遅れている。政治の指導力が発揮されず、官僚も問題先送りの姿勢に終始したためだ。

===

Show respect for bureaucrats

An urgent task is to rebuild the relationship between politicians and bureaucrats. Noda needs to thoroughly instill among ministers, senior vice ministers and parliamentary secretaries a mind-set in which politicians and bureaucrats work on tasks together. The Noda administration can be praised for its decision to reinstate administrative vice ministers' meetings, which is a positive step.
 政官関係の立て直しが急務だ。首相は、政治家と官僚が一体で課題に取り組むという発想を、各府省の閣僚ら政務三役に徹底させる必要がある。事務次官会議を事実上復活させたのは、前向きな一歩と評価できる。

It is important for politicians to set policy priorities themselves and take responsibility for the results, but it is also essential for them to humbly listen to bureaucrats' technical opinions, to motivate them and to elicit and utilize their abilities to the maximum extent.
 政治家が自ら政策の優先順位を判断し、結果に責任を持つ一方、官僚の専門的意見に謙虚に耳を傾け、その能力と意欲を最大限引き出し、活用することが重要だ。

Noda also announced in his policy speech that the government will establish a new body tentatively called the "national strategy council" that will gather wisdom from academia, government and the private sector to achieve economic growth and restore fiscal soundness. He will charge the council with drawing up by the end of this year a strategy to revitalize Japan.
 首相はまた、経済成長と財政健全化の両立に向け、産官学の英知を集めた「国家戦略会議」(仮称)を創設し、年内に日本再生の戦略を策定する方針を表明した。

It is proper and appropriate for the government to cooperate with the business sector to effectively deal with the hollowing-out of industry and the yen's surge after the March 11 disaster.
 震災後の産業空洞化や円高に効果的に対処するため、経済界と緊密に連携するのは当然だ。

===

Undo damage done by Kan

Economic policy went astray under the administration of former Prime Minister Naoto Kan due to his impromptu responses, and trust between the government and business groups was damaged. It is vital for Japan to work as one to overcome the current national crisis.
 菅政権では、前首相の場当たり的対応で経済政策が迷走し、経済団体との信頼関係も損なわれた。国家の危機克服には、オールジャパンの取り組みが欠かせない。

Noda also announced that the government will submit to the ordinary Diet session next year bills related to integrated social security and tax reforms that include a consumption tax rate hike. He called for discussions between the ruling and opposition parties on the matter as quickly as possible.
 野田首相は演説で、消費税率引き上げを伴う社会保障と税の一体改革の関連法案を来年の通常国会に提出する方針を表明し、与野党協議の早期開催を呼びかけた。

To pass those bills under the current divided Diet, it is imperative for the government and ruling parties to approach discussions with the opposition with "seishin seii" (sincere spirit and just intent), a Japanese term used by Noda.
 衆参ねじれ国会で法案を成立させるには、政府・与党が、首相の言う「正心誠意」の精神で野党と話し合うことが不可欠だ。

Yet, the ruling parties decided to hold the extraordinary Diet session for a mere four days, the better to dodge questioning by the opposition. This is unreasonable. The ruling parties must repair strained ties with the opposition by holding examinations at the Budget Committee during a Diet recess as soon as possible.
 それなのに、野党の追及を避けることばかりを優先し、臨時国会をわずか4日間で閉じるのは、おかしい。できるだけ早期に予算委員会の閉会中審査を行い、野党との関係を修復せねばなるまい。

The Liberal Democratic Party and other opposition parties also should be aware of their responsibility to revitalize Japan as they enter discussions with the ruling parties.
 自民党など野党も、日本再生の責任の一端を担っている自覚を持ち、与野党協議に臨むべきだ。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 14, 2011)
(2011年9月14日01時09分  読売新聞)

火論:幼い目が見ている=玉木研二

(Mainichi Japan) September 13, 2011
Children's watchful eyes see though prejudice
火論:幼い目が見ている=玉木研二
 <ka-ron>

There is a traffic light for pedestrians just outside one of the exits at Jimbocho Station on the Tokyo Metro subway system.
 東京都営地下鉄神保町駅のある出口を出ると、狭い道ながら歩行者用信号機が付いている。

Even if no cars are seen nearby, most pedestrians strictly observe the signal because of a nearby signboard that says, "Children are watching your behavior." The notice appears to be effective.
車影が全くなくとも信号を守るのは看板の言葉の力ゆえだろう。これは効く。

 <子供が見ています>

It is painful to cover accidents and incidents in which children are victimized.
 子供が巻き込まれた事件事故を取材するほどつらいことはない。

It would be horrifying to imagine what would happen if children saw adults ignore the traffic lights and themselves did the same thing.
この信号無視を幼い目が見てまねしたら、と想像するだけで足はすくむ。

It is important to feel children's watchful eyes in considering the government's slow response to the ongoing crisis at the tsunami-hit Fukushima No. 1 Nuclear Power Plant, as well as over groundless rumors about radiation contamination and some adults' insensitive behavior, such as the former economy, trade and industry minister's nuclear gaffe, which forced him to step down.
 福島の原発事故災害で後手に回った対応のほか、根拠のない風評や心ない言動の対策を考える時、常に子供の視線を感じ取っていたい。
「放射能をつけたぞ」という趣旨の発言などで引責辞任した前経済産業相の問題では、それを強く感じた。

The minister's remark reminded me of another gaffe during a Tokyo Metropolitan Assembly session in July 1976 when a medical expenses subsidy system for the offspring of hibakusha, or atomic-bombing victims, was up for deliberation.
 この問題は35年前の東京都議会のある「放言」も想起させた。1976年7月、被爆2世への医療費助成制度などを審議していた委員会でのことだ。

A member of the assembly asked the metropolitan government if there was any way to "exterminate" hibakusha, which created a stir in the chamber.
質問に立った中堅議員が「被爆者の絶滅の方法はないか」とただして議場を驚かせた。

A representative from the executive branch of the metropolitan government answered, "We'll continue to work seriously to extend relief to survivors," before closing the session.
都は「今後も援護に取り組んでいきたい」とかわし散会したが、当時の記事によれば、記者が議員に聞くと、こう語った。

In response to questions by reporters, the assembly member said, "If the number of hibakusha continues to increase, it may include those who took over the disease from their parents through heredity or those who falsely reported they are hibakusha," according to news articles at the time.
 「被爆者が今も増える傾向にあるとすれば、遺伝によるものか、虚偽の届け出も含まれているのではないか」

"For now, hibakusha should be allowed to receive treatment but they should be advised through administrative directives to refrain from having children until they have recovered completely," he said. He explained that such a measure would be good for the fiscal health of the nation.
「さしあたって被爆者には治療を続けさせ、完治するまで子供を持たないよう行政指導すべきだ」。その方が財政にかなっているというのだ。

The number of those who held hibakusha certificates actually increased in the 1970s and 1980s after applicants increased over that period. It has been pointed out that hibakusha became less worried about prejudice because they retired from jobs, their children found jobs or married and overall social prejudice against hibakusha had declined.
 被爆者健康手帳取得者が70年代から80年代にかけて増えたのは、自らの定年、子供たちの就職や結婚、偏見の軽減など、生活環境の比較的落ち着いた状況が要因の一つではないかといわれている。

I'm the son of a Hiroshima hibakusha and started my career the year before the gaffe at the metropolitan assembly. I was surprised at his remarks, which reminded me that people who thought that way still existed.
 私は広島の被爆者の子供で、この「放言」の前年に就職したが、もはやこのような発想をする人がいようとは思わなかった。いたのである。

Hiroshima and Nagasaki hibakusha had been forced to live in a gutter between longstanding information control during the U.S.-led post-war occupation and social prejudice.
 広島、長崎の被爆者は、戦後占領期の長い情報統制と偏見の谷間に放置された。

There had been no organized campaign demanding relief for hibakusha until anti-atomic and hydrogen bomb movements began after crewmembers of the tuna fishing boat Daigo Fukuryu Maru (Lucky Dragon No. 5) were exposed to nuclear fallout from U.S. hydrogen bomb testing.
54年に核実験の「死の灰」を浴びた第五福竜丸事件で原水爆禁止運動が始まるまで、組織化されることはなかった。

There was deep-rooted prejudice that radiation could be infectious. Many hibakusha have been denied entry into public baths because of that prejudice.
 「うつる」「伝染する」という偏見は根強かった。例えば銭湯で入浴を断られたという体験は、かつて多くの被爆者が持っていた。

The former economy, trade and industry minister apparently did not use the phrase "radiation infection" to that effect. However, his insensitive gaffe has reminded many people of their sad experiences, even if they do not speak out about that.
 前経産相が「うつる」などという言葉をそういう意味で理解して使ったとは思わない。だが、その「失言」から伝わる無神経さに、いや応なく悲痛な思い出や、底なしの闇がのぞいたような気持ちをよみがえらせる人々がいる。声を上げずとも。

Simply replacing the minister will not lead to any fundamental solution to the issue. The mental capacity of politicians is being tested.
 閣僚ポストの異動で解決することではない。何が一番必要か。あえていえば「想像力」だろう。

(By Kenji Tamaki, Expert Senior Writer)
(専門編集委員)

毎日新聞 2011年9月13日 東京朝刊

鉢呂経産相 無神経発言での辞任は当然だ

The Yomiuri Shimbun (Sep. 13, 2011)
His insensitive remarks meant Hachiro had to go
鉢呂経産相 無神経発言での辞任は当然だ(9月11日付・読売社説)

The administration of Prime Minister Yoshihiko Noda started with high approval ratings, only to suffer an immediate setback.
 高い支持率で船出した野田政権が、いきなりつまずいた。

Economy, Trade and Industry Minister Yoshio Hachiro resigned Saturday over careless remarks he made on his recent inspection tour to the crippled Fukushima No. 1 nuclear power plant and the surrounding area.
 鉢呂吉雄経済産業相が10日、福島県の原子力発電所視察を巡る失言の責任を取って辞任した。

While the nuclear crisis has yet to be controlled, Hachiro repeatedly made remarks that appeared to ride roughshod over the feelings of those affected. His qualification as the minister in charge of nuclear power policy was cast into doubt.
 原発事故がまだ収束しない中、原子力政策の担当閣僚が、被災者たちの感情を踏みにじるような発言を繰り返すようでは、資質が疑われる。

A chorus of calls for his resignation arose from members of the ruling parties plus members of opposition parties.
野党側からも鉢呂氏の辞任を求める声が強まっていた。

His resignation is quite reasonable. Noda himself shares in the blame for having appointed Hachiro as a Cabinet member.
 辞任は当然だ。野田首相の任命責任も問われよう。

===

'Here's some radiation'

Accompanying Noda, Hachiro made an inspection tour to the nuclear plant in question and neighboring municipalities Thursday.
 鉢呂氏は8日、野田首相に同行し、東京電力福島第一原発や周辺自治体を視察した。

After he returned from the tour and was questioned by a reporter at a housing facility for Diet members, Hachiro reportedly gestured as if to press the sleeve of his jacket against the reporter, saying, "Here's some radiation."
 帰京後、議員宿舎で記者団の取材を受けた際、着ていた防災服の袖を記者にこすりつけるようなしぐさをして、「ほら、放射能」などと語ったとされる。

"I don't remember exactly what I said," Hachiro explained later. But as a politician who is supposed to prevent radiation-related rumors and misinformation from causing harm, such remarks and behavior are insensitive.
 鉢呂氏は「言葉は正確に記憶していない」と釈明したが、風評被害を抑えるべき立場にある政治家としては、あまりに無神経だ。

At a press conference Friday morning, he called the areas he visited near the nuclear plant "towns of death."  9日の記者会見では、視察した原発の周辺市町村を「死のまち」と表現した。

Those affected by the crisis must have been dismayed to hear their hometowns called "towns of death" by a member of the Cabinet, which should be doing its utmost to tackle the crisis.
事故対応に全力を挙げるべき内閣の一員から、ふるさとを「死のまち」と呼ばれては、被災者は到底納得できまい。

At a press conference later the same day, he apologized for his remark and withdrew it.
鉢呂氏は陳謝して発言を撤回した。

Even regarding trade and industrial policies, Hachiro made faltering remarks.
 鉢呂氏は産業・通商政策に関しても腰の定まらない発言が目立った。

Concerning the Trans-Pacific Partnership trade accord, he said, "It is difficult to reconcile the elimination of tariffs and revitalization of the nation's agriculture," thus showing his backward-looking stance on the issue.
環太平洋経済連携協定(TPP)については「関税ゼロと農業再生の両立は難しい」と後ろ向きの姿勢を示していた。

On nuclear power policy, he expressed his view that nuclear plants will, in principle, be eliminated in the long run, showing little understanding of the need for a stable energy supply.
 原子力政策でも、将来は基本的に「原発ゼロ」になるとの見通しを語るだけで、エネルギー安定供給への認識には乏しかった。

===

Noda tries damage control

Noda tried to put an early end to the matter, probably because of his judgment that, with an extraordinary Diet session--his administration's first--scheduled to start on Tuesday, he might face a hard time steering Diet proceedings with the opposition raising questions concerning Hachiro's gaffe.
 首相が早期幕引きを図った背景には、13日から始まる政権初の臨時国会を控え、失言に対する野党の追及で厳しい国会運営を強いられるとの判断があろう。

The situation whereby a key minister has resigned just nine days into the job is, indeed, a heavy blow to the Noda administration.
 重要閣僚が就任から9日目に辞任する事態は、野田政権には極めて大きな打撃だ。

In another resignation related to the Great East Japan Earthquake, Ryu Matsumoto resigned as minister in charge of rebuilding areas ravaged by the March 11 disaster after making offensive remarks in July.
 東日本大震災を巡っては、7月に松本龍・前復興相が失言で辞任している。

Public distrust in politics thus continues to grow.
政治への不信感はさらに増幅するばかりである。

In addition to Hachiro's gaffes, inappropriate remarks have been made by members of the Cabinet and the ruling Democratic Party of Japan.
 鉢呂氏以外にも、政府・与党からは不用意な発言が飛び出している。

Defense Minister Yasuo Ichikawa has described himself as an "amateur" on national security issues.
一川防衛相は「安全保障に関しては素人だ」と発言し、

Hirofumi Hirano, the DPJ's Diet Affairs Committee chairman, told his opposition party counterparts his idea of not holding a Budget Committee meeting during the extra Diet session, saying, "As the [newly launched] Cabinet remains in an incomplete condition, we cannot properly reply to interpellations."
平野博文国会対策委員長も「内閣が不完全な状態では十分な国会答弁ができない」と語った。

The Noda administration has many policy issues waiting to be handled, including post-disaster reconstruction efforts, ways to deal with the rapid rise of the yen, and diplomatic issues.
 震災復興、円高対策、外交問題など、野田政権には多くの政策課題が待ち構えている。

Noda must rebuild his Cabinet quickly and make doubly sure that he is fully prepared to manage the administration.
首相は早急に体制を立て直し、政権運営に万全を期さねばならない。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 11, 2011)
(2011年9月11日01時16分  読売新聞)

3・11から半年 復興へ政府は目に見える支援を

The Yomiuri Shimbun (Sep. 11, 2011)
Govt must offer visible support for reconstruction
3・11から半年 復興へ政府は目に見える支援を(9月10日付・読売社説)

Six months have passed since the Great East Japan Earthquake on March 11.
 東日本大震災から、あすで半年になる。

Recovery and reconstruction efforts have been continuing in disaster-hit areas.
 被災地では復旧・復興に向けた懸命の努力が続いている。

But the scars left by the massive earthquake and tsunami are so profound that many affected municipalities have yet to draw up blueprints to rebuild their areas.
だが震災の爪痕は深く、思うように地域再建の青写真が描けていない自治体がほとんどだ。

In areas around the Fukushima No. 1 nuclear power plant, where evacuation orders have been issued, municipal government offices and residents were uprooted en masse. No prospect is in sight for their return home.
 避難指示が出ている福島第一原子力発電所周辺では、役場と住民がそっくり移転しており、帰郷の見通しも立っていない。

In his first news conference after taking office, Prime Minister Yoshihiko Noda said recovery and reconstruction of the disaster-stricken areas and measures to end the nuclear crisis at the Fukushima plant are at the top of his administration's agenda.
 野田首相は就任の記者会見で、被災地の復旧・復興と原発事故対応が「何よりも最優先だ」と述べた。

After inspecting the crippled plant Thursday, Noda pledged to Fukushima Gov. Yuhei Sato his government's commitment to swiftly decontaminate areas affected by radioactive material released by the nuclear power plant.
8日は福島第一原発を視察した後、佐藤雄平福島県知事に、事故で放出された放射性物質の除染を早急に進めると確約した。

People in disaster-hit areas became increasingly impatient with the slow response to the disaster by the previous Kan administration.
 菅前政権の震災対応の遅れに被災地はいらだちを募らせてきた。

The current administration must provide swift, strong and visible support for recovery and reconstruction of the devastated areas.
被災地の再生へ、政府は迅速かつ強力な復旧・復興支援を、目に見える形で推進すべきだ。

===

Debris disposal key issue
 ◆瓦礫処理と除染がカギ◆

Nearly 4,000 residents died or went missing in Ishinomaki, Miyagi Prefecture, which had a pre-disaster population of 160,000.
 人口16万の宮城県石巻市は、津波被害で4000人近くが死亡または行方不明になった。

With debris removal completed in the city center, shops have resumed business there.
 中心部の瓦礫(がれき)撤去は終わり、商店も再開し始めた。

Residential streets and principal roads have also been cleared of debris.
住宅街や主要道路の瓦礫も片づいた。

But in suburban areas, debris lies scattered on farmland and elsewhere and has been piled up in temporary storage locations.
 だが、郊外に出ると、農地などに未処理の瓦礫が散乱し、仮置き場には搬入された瓦礫が山積みになっている。

Painstaking efforts were reportedly made to eradicate the swarms of flies infesting the garbage.
大量のハエも発生、駆除に手を焼いたという。

The dismantling of wrecked houses and office buildings will add to the heaps of debris, overwhelming the capacity of temporary storage places.
 今後、倒壊した家屋や事業所の解体が進めば、仮置き場が収容能力を超えてしまう恐れがある。

Through consultations with the prefectural government, the municipal government is accelerating efforts to build a new incinerator and select a final debris disposal center.
市は県と協議し、焼却炉の新設と最終処理場の確保を急いでいる。

Disposal of the huge amount of debris hampers reconstruction.
 膨大な瓦礫の処理問題が復興の妨げになっている。

The central government must do everything it can to reduce the financial burdens of local governments.
政府は自治体の負担軽減に、最大限の努力を払う必要があろう。

The reconstruction of Fukushima Prefecture cannot be completed without ending the nuclear crisis.
 福島県では、原発事故の収束なくして復興はありえない。

Stable cooling of the reactors is under way and almost no new radioactive substances are reportedly being released.
原発は今、原子炉の安定冷却が進行中で、新たな放射性物質の放出はほとんどなくなっている。

By January without fail, the reactors must be cooled so their inner temperatures are stabilized at less than 100 C.
来年1月を目標とする「冷温停止」を確実に達成しなければならない。

Decontamination is indispensable to bring about the day when evacuated residents can return home.
 原発避難住民の帰宅に道筋をつけるには、地域の除染が不可欠だ。

Even in areas not subject to evacuation, there are places where radioactive contamination is high enough to cause health concerns among residents.
避難対象地域以外でも汚染度の高い場所があり、住民の健康への影響が心配されている。

Soil improvement must be carried out immediately at school grounds and on agricultural land.
 校庭や農地などは直ちに土壌改良に取りかかる必要がある。

Removing the surface soil up to a depth of five centimeters will reduce radioactive cesium levels to just one-tenth, experts say.
表土を5センチ撤去すれば放射性セシウムは10分の1に減り、

By replacing this soil with untainted earth, radioactive cesium contamination will be reduced to one-hundredth, they say.
そこへ新たな土を盛れば元の100分の1に低減できると専門家は指摘する。

The government should take the lead in promoting decontamination work without farming it out to local governments.
 政府は自治体に丸投げすることなく、率先して除染作業を進めていってほしい。

===

Disaster victims need jobs
 ◆生活の安定取り戻そう◆

Although production at factories and related facilities has begun to recover, the employment situation in the disaster-hit areas remains severe.
 工場などの生産機能は回復しつつあるが、雇用環境は依然、厳しい。

More than 70,000 people are estimated to have lost their jobs in the three disaster-hit Tohoku prefectures of Miyagi, Iwate and Fukushima.
震災による失業者は東北3県で7万人以上と推定される。

Job offers have been on the rise as workers are being sought for reconstruction projects.
 復旧事業で求人は増えている。

Many people, however, cannot find work to suit the job skills they acquired before the disaster.
だが、震災前の就業経験を生かす仕事が見つからない。

As unemployment benefit payments for many of them will expire soon, it is vital to create new full-fledged jobs through a wide variety of reconstruction projects.
そろそろ失業手当も切れるころだ。多様な復興事業を本格化させ、新たな雇用を創出することが求められる。

Hospitals and nursing care facilities sustained tremendous damage in the disaster.
 病院や介護施設は甚大な被害を被った。

Even before the disaster, the affected regions have long suffered a serious shortage of doctors, and the region's residents have continued to age.
被災地はもともと医師不足が深刻な地域で、住民の高齢化も進んでいる。

Although a number of medical and nursing care professionals have provided emergency support over the past six months, this cannot continue for much longer.
この半年、医療・介護関連団体が緊急の人的支援をしてきたが、継続は難しい。

Making the best possible use of such information technologies as electronic patient files and deploying medical personnel efficiently would make medical and nursing care services more effective.
 電子カルテなどのIT(情報技術)活用で連携態勢を強化し、効率的に人材を配置すれば関連施設の大胆な再編が可能になる。

The government should take speedy legislative steps and extend financial assistance to set up a medical and nursing service special zone to provide advanced services by an adequate number of medical professionals.
 政府も特区などの法整備や財政措置で後押しし、医師などの人材が集まるような医療・介護の先進モデル地域を作るべきだ。

Construction of temporary housing has made considerable progress, allowing many disaster victims to move out of evacuation centers.
 仮設住宅の建設が進み、多くの人が避難所生活から解放された。

However, it is important to provide the victims with a proper range of care after they move into temporary housing or other publicly operated housing facilities.
だが、仮設や公共住宅に移った後のケアも重要だ。

After the Great Hanshin Earthquake, many elderly persons died after being left unattended in temporary housing. 阪神大震災では仮設や「復興住宅」で高齢者の孤独死が相次いだ。

This should never be repeated.
悲劇を繰り返してはならない。

===

Preparedness essential
 ◆災害への備えを教訓に◆

As of Friday, the number of deaths in the Great East Japan Earthquake stood at 15,780, while 4,122 remain missing.
 東日本大震災による死者は9日現在、1万5780人、行方不明者は4122人に上る。

We sincerely pray for the souls of those who perished in the disaster and hope that those still missing will be found as soon as possible.
 亡くなられた方のご冥福を心からお祈りする。行方不明の方が一日も早く見つかれば、と願う。

In Japan, which can be called a "disaster archipelago," Typhoon No. 12 left more than 100 people dead or missing earlier this month.
 「災害列島」日本では、今月も台風12号で100人を超す死者・行方不明者が出た。

We are sure many people in the past six months have felt anew the horror of natural disasters and the importance of preparing such calamities.
この半年、改めて自然災害の恐ろしさと、それへの備えの大切さを噛(か)みしめた人は多かっただろう。

On Sept. 1, Disaster Prevention Day, about 510,000 people took part in disaster drills in 35 prefectures, including Tokyo and Hokkaido.
 防災の日の1日、35都道府県で51万人が訓練に参加した。

Some companies and public organizations carried out such practical exercises as confirming the safety of all personnel, as well as drills conducted on the assumption that many of their personnel were unable to return home in the aftermath of a massive disaster.
社員全員の安否確認や、帰宅困難の事態を想定した現実的な訓練を実施した企業、公的機関もあった。

In its most recent opinion survey, The Yomiuri Shimbun asked people what measures they had taken after the March 11 disaster. Allowed multiple answers, many respondents cited "stockpiling of drinking water and food" and "confirmation of how family members can keep in touch with each other" in the event of a disaster.
 読売新聞の世論調査では、震災後に講じた対策として「飲料水や食料の備蓄」「家族同士の連絡方法を確認」などを挙げた人(複数回答)が多かった。

Asked what they wanted the central and local governments to do in the event of a disaster, more than 50 percent of the respondents replied--again allowed multiple answers--they wanted "safety measures taken at nuclear power plants" and "ensuring safe evacuation routes and evacuation facilities."
 国や自治体に望む取り組みでは、「原発の安全対策」「安全な避難経路や避難施設の確保」などが5割を超えている(同)。

We believe the lessons learned from the March 11 disaster should better prepare people in the future to swiftly and safely evacuate in the event of a disaster and to cooperate more closely with each other to deal with any hardships they might encounter.
 日頃の備えを怠らず、その時には的確迅速に避難する、そして支え合って災害を乗り越える――。大震災からの教訓としたい。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 10, 2011)
(2011年9月10日01時28分  読売新聞)

プロフィール

srachai

自己紹介・リンク

妻はタイ人、娘ばかり3人も!

PIC_0014.JPG

■近況

2009年の9月15日に脳梗塞を発症、右手が少し不自由になりました。
MRAで脳梗塞の部位を特定でき、素早い処置をとれたので大事に至りませんでした。
快復にむけてリハビリ中です。
(2011/01/01更新)

■自己紹介・リンク

[ はじめに ]
タイのスラチャイです。
英語学習に王道はありません。
毎日毎日の地道な努力の積み重ねが必要です。
スラチャイはNHKのラジオ英語会話で現在の英語力を身につけました。
一日僅か15分の学習でも数年間継続すれば相当な学習効果が期待できます。

[ 名前 ]
松井 清 (スラチャイ)

[ 略歴 ]
・福岡県出身
・国立高知大学卒業
・準大手建設会社に就職
・50歳で会社を早期退職
・99/10 タイ全土を旅行
・00/10 タイに移住
・03/07 カイちゃん誕生
・07/06 シーファーちゃん誕生
・現在タイ国コンケン在住

[ 座右の銘 ]
Slow and steady wins the race.
遅くとも着実な者が勝利する
(NHK基礎英語芹沢栄先生)

[ 学習の手引き ]
・音読して耳から英語を吸収
・Think in English.
・ネイティブ発音付辞書活用
・英英辞典を活用(英和も)
・翻訳和文で専門用語確認

最新コメント
記事検索
seesaa100 英字新聞s HPs

スラチャイの家族紹介
私の家族

スラチャイの手作りリンク集
スラチャイタイ在住14年目
New!中国語会話基礎(北京語)他
タイ日辞典(単語帳)
タイ語の子音
タイ語の母音
スラチャイ編曲のmidiのギター曲
スラチャイ編曲のJ.S.Bachです

スラチャイの多国言語学習
初歩のタイ語
初歩の中国語
初歩のラオス語
初歩のビルマ語
初歩のシンハリ語
初歩のタガログ語

タイ語の基礎
タイ文字
タイ日辞書
タイ語の副詞
タイ語の前置詞
タイ語の助動詞
タイ語の接続詞

基礎タイ語一覧(タイ文字、ローマ字)
seesaaサイト内リンク一覧:
01 あいさつ
02 別れのあいさつ
03 声をかけるとき
04 感謝の言葉と答え方
05 謝罪の言葉と答え方
06 聞き直すとき
07 相手の言うことがわからないとき
08 うまく言えないとき
09 一般的なあいづち
10 よくわからないときの返事
11 強めのあいづち
12 自分について述べるとき
13 相手のことを尋ねるとき
14 頼みごとをするとき
15 申し出・依頼を断るとき
16 許可を求めるとき
17 説明してもらうとき
18 確認を求めるとき
19 状況を知りたいとき
20 値段の尋ね方と断り方
21 急いでもらいたいとき
22 待ってもらいたいとき
23 日時・場所・天候を尋ねるとき
24 その他

基礎タイ語一覧(タイ文字、音声付き)
サイト外HPリンク一覧:
01 あいさつ
02 別れのあいさつ
03 声をかけるとき
04 感謝の言葉と答え方
05 謝罪の言葉と答え方
06 聞き直すとき
07 相手の言うことがわからないとき
08 うまく言えないとき
09 一般的なあいづち
10 よくわからないときの返事
11 強めのあいづち
12 自分について述べるとき
13 相手のことを尋ねるとき
14 頼みごとをするとき
15 申し出・依頼を断るとき
16 許可を求めるとき
17 説明してもらうとき
18 確認を求めるとき
19 状況を知りたいとき
20 値段の尋ね方と断り方
21 急いでもらいたいとき
22 待ってもらいたいとき
23 日時・場所・天候を尋ねるとき
24 その他

タイの文化一覧:
01 雨の日にも傘をささないタイ人
02 勉強熱心なタイ人女性たち
03 タイ人は敬謙な仏教徒
04 タイの市場
05 タイの食堂
06 タイ人は外食が大好き
07 果物王国タイランド
08 タイ人の誕生日
09 タイの電話代は高い
10 微笑みの国タイランド

14の戒律(テラワーダ仏教戒律)
seesaaサイト内リンク一覧:
第01番目の戒律
第02番目の戒律
第03番目の戒律
第04番目の戒律
第05番目の戒律
第06番目の戒律
第07番目の戒律
第08番目の戒律
第09番目の戒律
第10番目の戒律
第11番目の戒律
第12番目の戒律
第13番目の戒律
第14番目の戒律

14の戒律(テラワーダ仏教戒律)
サイト外HPリンク一覧:
14の戒律解説
第01番目の戒律
第02番目の戒律
第03番目の戒律
第04番目の戒律
第05番目の戒律
第06番目の戒律
第07番目の戒律
第08番目の戒律
第09番目の戒律
第10番目の戒律
第11番目の戒律
第12番目の戒律
第13番目の戒律
第14番目の戒律


[ 英字新聞リンク ]
yahoo geolog
yaplog
worldpress
teacup
jugem
hatena
@word
blogger
biglobe
excite
a8
so-net
ameblo
wox
rakuten
ninja
seesaa
goo
fc2
yahoo
livedoor
dreamlog

[ HPリンク ]
cocolog 家族のアルバム
fc2 家族のアルバム
初歩の日本語(タイ人学生向け)
タイの小学三年生数学学力テスト(国家試験)
タイ語、中国語、ビルマ語
Preliminary Japanese lessons for Thai students
旅行のタイ語学習サイト
ラオ日・日老辞書
妻はタイ人/タイの文化/タイの仏教戒律

  • ライブドアブログ