英字新聞

読売、毎日、朝日各社英字新聞の主として社説を学習研究します

「H2B」1号機 打ち上げ成功で夢が膨らむ

The Yomiuri Shimbun(Sep. 12, 2009)
Dreams soar with debut of H-2B rocket
「H2B」1号機 打ち上げ成功で夢が膨らむ(9月12日付・読売社説)

The launch of the newly developed H-2B No. 1 rocket went so well that we can now dare to dream that people could one day travel into space aboard the vehicle.
 人が乗って宇宙に行けそう――。そう思えるほど順調な飛(ひ)翔(しょう)だった。

The Japan Aerospace Exploration Agency on Friday successfully launched the domestically developed large rocket. Atop the rocket was an unmanned H-2 Transfer Vehicle (HTV) carrying supplies for the International Space Station; it was put into orbit successfully.
 宇宙航空研究開発機構が、国産の新鋭大型ロケット「H2B」1号機の打ち上げに成功した。
 国際宇宙ステーションへと向かう無人輸送機「HTV」も、予定通り軌道に投入できた。

The HTV is expected to arrive at the ISS in a week after having its orbit gradually adjusted by remote operation from Earth. However, it is too soon to celebrate just yet, as many tricky and delicate tasks must be completed before the vehicle successfully docks at the ISS and unloads its cargo.
 今後、地上からの遠隔操作で徐々に軌道を修正し、1週間かけてステーションに到着する。無事に荷物を届けられるか。山場はいくつもある。気は抜けない。

The H-2B is the largest domestically developed rocket, standing 56 meters tall and weighing 530 tons.
 H2Bは、全長56メートル、重さ530トンと、これまでの国産ロケットの中で最も大きい。

Jointly developed by JAXA and Mitsubishi Heavy Industries Ltd., the rocket is powered by two first-stage engines of the preceding H-2A model to provide more thrust than that model.
 宇宙機構と三菱重工業が共同開発した。大きな特長は、現在の主力ロケットH2Aの第1段エンジンを2基束ねて使い、打ち上げ能力を増やしたことだ。

Tapping existing technology helped keep a lid on the development costs of the H-2B--its 42 billion yen price tag is less than half that of the H-2A. Development went smoothly without major trouble.
 既存の技術を生かしたため、開発費は約420億円と、H2Aの半分以下で収まった。大きなトラブルもなく、順調に進んだ。

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Solid track record

Friday's launch marked the nation's 10th straight success for large-size rockets, including H-2A rockets. This achievement proves that accumulating experience is crucial for such missions.
 大型ロケットの打ち上げ成功もH2Aを含めて、今回で連続10回を数える。
 経験を重ねることの重要性を物語る成果と言える。

A H-2B rocket will blast off for the ISS once a year as long as the space station remains in operation. H-2A rockets also will be used to launch satellites and space probe vehicles. This will go a long way to helping the nation achieve its long-cherished dream of receiving orders to launch commercial satellites of other nations.
 H2Bは今後も、ステーション運用期間中は毎年1回の打ち上げが続く。H2Aも、衛星や探査機の打ち上げに使われる。世界の商用衛星の打ち上げ受注も、長年の悲願となっている。

Going through data obtained in the latest launch with a fine-tooth comb will improve the credibility of Japanese rockets in the eyes of overseas observers.
 今回の打ち上げデータも十分に精査して、さらにロケットの信頼性を向上させるべきだ。

Expectations for Japan's transfer vehicles also are growing.
 輸送機への期待も高まる。

The HTV--10 meters long and 4.4 meters in diameter--is large enough to hold a bus inside. It weighs 16.5 tons.
 バスの車体がすっぽり入るくらい大きい。全長10メートル、直径4・4メートルで、総重量は16・5トンだ。

The vehicle this time is carrying food and daily necessities for astronauts staying on the ISS as well as laboratory equipment from Japan and the United States.
 今回は、ステーションに滞在中の宇宙飛行士の食料と生活物資のほか、日、米それぞれの実験装置を搭載している。

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Ahead of the pack

U.S. space shuttles have played a central role in transporting supplies to the ISS. But the time for shuttles to retire is nearing, due to the huge maintenance costs needed to keep them spaceworthy.
 これまで、ステーションへの物資輸送の主役は米スペースシャトルだった。だが、維持費がかさみ退役の日が近づいている。

Russia and Europe have developed similar transport vehicles, but Japan's HTV can carry the largest loads. Whether the vehicle could successfully carry its cargo to the ISS therefore had set tongues wagging around the world.
 ロシア、欧州にも同様の輸送機はある。ただ、大型の機材を搭載できるのは、日本のHTVしかない。それだけに、輸送の成否は世界から注目されている。

The HTV has been designed to be as safe as a manned spaceship because when it docks with the ISS, astronauts will move in and out of the vehicle. JAXA officials have said they intend to use HTV technology in the development of the nation's first manned spaceship.
 HTVは、ステーションと結合後、宇宙飛行士が出入りする。このため、有人宇宙船並みの安全性を備えている。宇宙機構は、国産初の有人宇宙船開発にも、この技術を生かすという。

The launch of the H-2B rocket has ushered Japan's space technology into a new stage. We hope the new administration led by the Democratic Party of Japan also will help lay the foundation for further space technology development.
 今回の打ち上げで、日本の宇宙技術は新段階に入った。新政権のもとでも、宇宙技術の基盤作りをしっかり後押ししたい。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 12, 2009)
(2009年9月12日01時20分 読売新聞)

郵政民営化 利用者本位で問題点を改めよ

The Yomiuri Shimbun(Sep. 11, 2009)
Fix postal service flaws from users' standpoint
郵政民営化 利用者本位で問題点を改めよ(9月11日付・読売社説)

We hope members of the envisaged coalition government will find the best way to make post offices more convenient and dependable hubs of local communities, while taking advantage of the benefits of postal service privatization.
 民営化の利点を生かしながら、郵便局がもっと便利で頼れる地域の拠点になるよう、知恵を絞ってほしい。

The Democratic Party of Japan, the Social Democratic Party and the People's New Party included a plan to drastically review privatization of postal services in the agreement they signed Wednesday to launch a coalition government next week.
 民主、社民、国民新の3党が、連立政権合意に郵政民営化の抜本見直しを盛り込んだ。

The three parties have agreed to freeze sales of stocks of Japan Post Holdings Co. owned by the government, and of stocks of Japan Post Bank Co. and Japan Post Insurance Co. owned by Japan Post Holdings Co. Furthermore, the parties agreed to review the four-unit postal system under the holding company.
 政府が保有する日本郵政の株式と、日本郵政が持つゆうちょ銀行とかんぽ生命保険の株式の売却を凍結する。さらに、持ち株会社の下に4事業会社を置く体制も含めて見直すという。

It is a fact that many people believe the privatization of postal services has made them rather inconvenient. In the past, you could ask a mail deliverer, who came to your home, to deposit money in your savings account at a post office. However, this has become impossible since privatization because postal and banking services are now provided by two different companies. No doubt some customers are left scratching their heads when they see the counters of Japan Post Network and Japan Post Service set side-by-side at some post offices.
 確かに、郵政民営化で「かえって不便になった」との声は多い。以前は配達に来た局員に、貯金を依頼できたが、郵便と貯金が別会社になってできなくなった。郵便局会社と郵便事業会社の窓口が併設され、戸惑うこともある。

Some people have complained they cannot collect registered mail at nearby post offices, which could not be delivered to their homes as they were out. Others insist they are waiting longer to be served at their post office since privatization.
 「不在のため配達員が持ち帰った書留を近所の郵便局で受け取れない」「窓口の待ち時間が長くなった」などの苦情も絶えない。

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Preserve beneficial aspects

Inconveniences caused by the breakup and privatization of postal services must be remedied. We hope members of the envisaged government will take up nuisances and issues that have surfaced in the two years since privatization and review them from the standpoint of the customer--including the question of whether the four-unit Japan Post system is the best for end users.
 民営化と分社化で生じた不便は解消しなければならない。事業の4分社が利用者にとって最善の形なのかも含め、民営化から2年で起きた問題点を洗い出し、利用者の目線で見直してもらいたい。

A main pillar of the postal privatization was to shift money at Japan Post's financial arms from the public sector to the private sector to revitalize the domestic economy. We think this endeavor should be fiercely protected.
 とはいえ、資金の流れを「官から民へ」と変え、経済の活性化を図るという、民営化の「本丸」は守らねばならない。

Postal privatization is changing the long-time structure in which a massive amount of money that Japan Post's financial arms collect from the public by tapping the government's credibility is injected into companies and organizations where retired bureaucrats hold plum jobs.
 国の信用で集めた巨額の資金が役人の天下り先に流れる構造は、民営化によって改まってきた。

However, the Japan Post group, which is fully sponsored by the government, still wields the power to collect funds with the implicit state guarantee.
 しかし、郵政グループに政府が100%出資する現状では、「暗黙の政府保証」を背景とした強い集金力が残っている。

It is essential to sell all the stock of Japan Post Bank Co. and Japan Post Insurance Co. for a complete privatization that will not allow a government-sponsored megabank and insurance company to remain intact and weigh on the business of private companies.
 官製メガ銀行とメガ生保が温存され、民業圧迫が続く事態を避けるには、ゆうちょ、かんぽの金融2社の全株式を売却し、完全民営化することが肝要だ。

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Lingering concerns

However, concerns linger that the management of these two companies after they are fully privatized might decide to terminate financial services in underpopulated communities.
 ただし、完全民営化後は、2社の経営判断で過疎地の金融業務が切り捨てられる恐れもある。

We think it better not to require these companies to offer nationally unified financial services because that would restrict their freedom of management. But by the same token, some policy measures will be needed to prevent the emergence of communities where no financial services are provided.
 経営の自由を縛る全国一律サービスの義務付けは避けたいが、「金融空白地」を生じさせないよう工夫する必要があろう。

Shortcomings in the postal service network also must be fixed.
 郵便網のほころびも修復しなければならない。

After privatization, some post offices that were not directly operated by the government were temporarily closed.
民営化後、簡易郵便局の一時閉鎖が相次いだ。

Although the number of these post offices has been arrested with the hike in fees Japan Post pays to entrust its services to agricultural cooperatives and other organizations, about 300 post offices remain shuttered. Surely something more can be done to improve this situation.
 農協などに業務を委託する際に払う手数料の値上げで、閉鎖の増加に歯止めはかかったが、まだ約300局が閉鎖中だ。さらに改善の余地はないだろうか。

DPJ President Yukio Hatoyama, prime minister in waiting, said he would continue to demand the resignation of Japan Post Holdings Co. President Yoshifumi Nishikawa, whose management responsibility has been brought into question over a series of scandals, including an aborted attempt to sell the Kampo no Yado resort inn network.
 民主党の鳩山代表は、かんぽの宿の売却で経営責任を問われた西川善文・日本郵政社長に辞任を求める考えを表明している。

Disruptions to postal services caused by privatization--including its management system--must be ironed out.
 経営体制も含めて、民営化のゆがみは正さねばならない。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 11, 2009)
(2009年9月11日01時14分 読売新聞)

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3党連立合意 日米同盟の火種とならないか

The Yomiuri Shimbun(Sep. 10, 2009)
Coalition deal could shake alliance with U.S.
3党連立合意 日米同盟の火種とならないか(9月10日付・読売社説)


A major hurdle has finally been cleared for the launching of a new coalition cabinet under Democratic Party of Japan President Yukio Hatoyama, as the DPJ, the Social Democratic Party and People's New Party on Wednesday reached an agreement to form a coalition.
 鳩山連立内閣の発足に向けて、大きなハードルをようやく乗り越えた。民主、社民、国民新の3党が連立政権を樹立することで合意した。

Their policy agreement comprises 10 items, including a freeze on the consumption tax rate and a drastic review of postal-related services.
 政策合意の文書は、消費税率据え置き、郵政事業の抜本的見直しなど10項目で構成されている。

Regarding diplomatic and security issues, which were sticking points in talks for forming the coalition, the agreed document includes a review of the planned realignment of U.S. forces in Japan and the role of U.S. bases in Japan, as well as a proposal to revise the Japan-U.S. Status of Forces Agreement, all of which were requests by the SDP. The DPJ had been reticent about including these pledges in the agreement, but it ended up conceding after the PNP sided with the SDP.
 焦点の外交・安全保障政策では、社民党の求める「米軍再編や在日米軍基地のあり方の見直し」や「日米地位協定の改定の提起」が盛り込まれた。民主党は難色を示していたが、国民新党も社民党に同調し、押し切られた。

The new administration, however, could find itself tied to the specific wording of the document, and could hamper its relations with the United States. This could cause problems in the future.
 鳩山内閣は対米外交で、この連立合意に一定の縛りを受ける。将来の火種となりかねない。

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Relocation plan already set

The U.S. government has said it will not renegotiate with Japan over a plan, agreed by both governments, to relocate the U.S. Marine Corps' Futenma Air Station within Okinawa Prefecture. Though the prefectural government is calling for minor amendments, it has accepted the relocation plan within the prefecture as it has placed priority on an early return of the U.S. air base to Japan.
 米政府は、日米が合意した海兵隊普天間飛行場の沖縄県内移設計画の再交渉に応じない立場だ。沖縄県も、計画の微修正を求めつつ、飛行場の早期返還を優先して県内移設自体は容認している。

Is it really responsible for the government to call for a review of the relocation plan, which both the United States and local governments already have accepted, without offering any realistic alternatives? This also could damage the relationship of trust underlying the Japan-U.S. security alliance.
 現実的な代案もないまま、米側も地元自治体も納得している計画の見直しを提起することが、政府として責任ある態度だろうか。日米同盟の信頼関係も傷つく。

Such important issues as foreign and security policy affect the very foundation of the nation, and the DPJ must not concede these points so easily to the SDP out of concerns that not conceding could affect the cohesion of the coalition government.
 民主党は今後、連立政権の維持を優先するあまり、国家の基本にかかわる外交・安保政策などで、社民党に安易に妥協することを繰り返してはなるまい。

On the Maritime Self-Defense Force's refueling activities in the Indian Ocean, the SDP dropped its demand for the immediate withdrawal of the mission. But the DPJ still has no intention to extend the mission beyond its expiration in mid-January.
 インド洋での海上自衛隊の給油活動については、社民党が「即時撤退」との主張を取り下げたが、来年1月の活動期限を延長しない方向は変わっていない。

As alternatives to the refueling mission, the DPJ is considering such measures as increased humanitarian and reconstruction aid to Afghanistan.
 民主党は、給油活動の代案としてアフガニスタンへの人道復興支援の増額などを検討している。

But physical support in the form of MSDF personnel and financial support to Afghanistan should be seen as "two wheels on the same cart." Putting an end to physical support would be a big step backwards for Japan's international cooperation activities. The DPJ should reconsider the planned end of the MSDF mission.
 だが、海自の人的支援とアフガンへの資金支援は本来、「車の両輪」だ。人的支援がなくなることは、日本の国際協調行動の大きな後退を意味する。民主党は、海自の撤退を再考すべきだ。

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Unbalanced influence?

During talks for forming the coalition, the three parties agreed to set up a consultation body of party leader-level cabinet members rather than a policy consultation body of the ruling parties as proposed by the SDP.
 連立協議では、社民党が求めていた与党の政策協議機関の代わりに、政府内に3党の党首級協議機関を設けることでも一致した。

The agreement is a compromise between the SDP, which wants to secure a say in the administration, and the DPJ, which intends to establish a system to unify decision-making functions in the cabinet without the involvement of ruling parties.
 政権内での発言権を確保したい社民党と、政策決定に与党が関与せず、内閣に一元化する体制を目指す民主党の折衷案である。

The worry is that the SDP and PNP might choose to stick to their guns on certain issues just to make their presence felt. This would certainly shake the DPJ-led administration. Indeed, there have been a number of coalition governments in the past in which junior partners have exerted control over the main coalition partner.
 今後、懸念されるのは、社民、国民新両党が存在感を示そうとして、独自の主張に固執し、政権を混乱させる事態だ。過去の連立政権でも、少数党が多数党を振り回した例が少なくない。

The SDP has emphasized an "equal" partnership among the three parties. But this concept lacks merit, given that the DPJ won 308 seats in the House of Representatives election compared with seven for the SDP and three for the PNP.
 社民党は「3党の対等な立場」を強調する。だが、民主党308、社民党7、国民新党3という衆院選の獲得議席数を踏まえれば、その主張には無理があろう。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 10, 2009)
(2009年9月10日01時08分 読売新聞)

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CO2削減目標 25%のハードルは高過ぎる

The Yomiuri Shimbun(Sep. 9, 2009)
DPJ's goal of 25% cut in emissions too ambitious
CO2削減目標 25%のハードルは高過ぎる(9月9日付・読売社説)

How will the nation's new government build a fair framework to reduce carbon dioxide and other greenhouse gas emissions, making use of lessons learned from the Kyoto Protocol? The new administration's ability to handle this matter will come under close scrutiny.
 京都議定書の教訓を生かし、二酸化炭素(CO2)など温室効果ガスの排出を削減する公平な枠組みをどう築くのか。新政権の力量が厳しく問われることになる。

Democratic Party of Japan President Yukio Hatoyama said in a speech Monday that the nation's midterm target would be to cut its greenhouse gas emissions by 25 percent from 1990 levels by 2020. Hatoyama said he would announce the plan at the climate change summit at the United Nations later this month.
 民主党の鳩山代表が講演で、2020年までの温室効果ガス削減の中期目標について、「1990年比25%削減」を言明した。近く国連の気候変動に関する首脳級会合で表明するという。

With a view to the post-Kyoto Protocol agreement for which the negotiation deadline is the end of this year, Hatoyama urged other major countries to agree on ambitious reduction targets. He said such an accord among all major countries will be a precondition for Japan's new pledge to the international community.
 鳩山代表は、今年末に交渉期限を迎える「ポスト京都議定書」を念頭に、「すべての主要国の参加による意欲的な目標の合意が、我が国の国際社会への約束の前提となる」と述べた。

We believe it was quite right for Hatoyama to have said that the nation would start tackling the 25 percent reduction target only after all the major greenhouse gas emitters, including the United States and China--the world's two largest greenhouse gas producers, make efforts to curb greenhouse gas emissions.
 米国、中国の2大排出国など、主要排出国の削減努力があって初めて「25%減」に取り組むとしたのは、当然のことといえる。

As for convincing the world's major countries to participate in efforts to address global warming, however, Hatoyama himself must press other countries to take action through summit meetings and other occasions. In particular, he has to persuade China, which has refused to shoulder any numerical emission-reduction obligations, in cooperation with other industrialized countries.
 そのためには、鳩山代表自身、首脳会談などで各国に強く働きかけていくべきだ。特に、削減の数値目標を課されるのを拒む中国に対しては、他の先進国と連携して説得することが求められる。

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Hatoyama overreaching

Above all, is the goal of cutting greenhouse gas emissions by 25 percent from 1990 levels an appropriate target? Hatoyama's proposal is expected to fuel debate across Japan. The proposal translates into a 30 percent emission cut compared with 2005 levels, far higher than the reduction goals set by the United States and the European Union of 14 percent and 13 percent, respectively.
 それにしても、「90年比25%減」は妥当なのか。今後、国内議論が活発化するだろう。05年比に直すと30%減の削減率に当たり、米国の14%減、欧州連合(EU)の13%減より大幅に高い。

Because the target is expected to require strict regulations on greenhouse gas emissions, the proposal has drawn strong objections from the industrial sector, mainly out of concerns that it would have an adverse effect on the economy.
 厳しい排出規制が必要になるため、産業界には「景気に悪影響を及ぼす」といった反発が強い。

According to a projection by the Cabinet of Prime Minister Taro Aso, the country's households will end up having to spend 360,000 yen more a year for the country to meet the 25-percent reduction goal.
「家計の負担が年36万円増加」といった麻生内閣の試算もある。

Once Hatoyama announces the plan at the U.N. meeting, it is highly likely to become the minimum reduction goal to be imposed in an international accord that will take the place of the Kyoto Protocol. The new government is advised to avoid having the plan become Japan's international pledge at this stage, when no domestic agreement has yet been reached.
 国連で公言すれば、「ポスト京都」で日本に課せられる削減義務の最低線になる可能性が高い。国内合意がないまま、国際公約とすることは避けるべきだ。

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Effect difficult to gauge

What kind of impact will the plan have on people's livelihoods? Hatoyama must thoroughly explain this point to the public first.
 国民生活にどんな影響が生じるのか。鳩山代表はまず、それを丁寧に説明しなければなるまい。

In the case of the 25 percent reduction target, it remains unclear how much will be reduced through domestic efforts.
 25%の削減のうち、「真水」といわれる国内削減分がどの程度なのかも、はっきりしない。

Currently, Japan has been finding it difficult to achieve the Kyoto Protocol goal of reducing greenhouse gas emissions by 6 percent from 1990 levels by 2012. In order to make up for shortfalls to meet the target, the government plans to purchase emissions quotas from other countries. The amount of emissions quotas to be purchased is said to total about 200 billion yen.
 日本は、京都議定書で課せられた90年比6%の削減ですら難しい状況にある。削減の不足分を補うため、海外から排出枠を購入して帳尻を合わせる方針だ。その額は約2000億円とされる。

Such an ill-advised policy must not be repeated in the framework of the post-Kyoto Protocol agreement.
 「ポスト京都」では、こうした愚策を続けてはなるまい。

Hatoyama stated that industrialized countries should provide financial and technical assistance to developing countries striving to cut greenhouse gas emissions.
 鳩山代表は「削減に努める途上国に対して、先進国は資金的、技術的な支援を行うべきだ」と述べた。

The energy-saving technology that has been developed and fostered in Japan will serve as important tools to help the entire world cut greenhouse gas emissions.
日本が培ってきた省エネ技術は、世界全体の排出削減の有力な手段となり得るであろう。

What Japan has to do is not set a high reduction goal, but contribute by helping other countries slash emissions through realistic measures.
 高い削減目標より、現実的な施策で世界の排出削減に貢献する。それが日本がなすべきことだ。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 9, 2009)
(2009年9月9日01時13分 読売新聞)

新内閣骨格人事 政権引き継ぎを円滑に進めよ

The Yomiuri Shimbun(Sep. 8, 2009)
Smooth transfer of power essential
新内閣骨格人事 政権引き継ぎを円滑に進めよ(9月8日付・読売社説)

The main lineup of the new cabinet in the administration of incoming Prime Minister Yukio Hatoyama has been decided. Preparations need to be expedited so that the transfer of power can be smoothly realized in the launch of the new administration next week.
 鳩山新内閣の主要閣僚人事が固まった。来週の発足に向けて、円滑な政権引き継ぎができるよう準備を急いでほしい。

Democratic Party of Japan Acting President Naoto Kan will be appointed state strategy minister, a post to which DPJ President Yukio Hatoyama attaches the greatest importance. Party Secretary General Katsuya Okada and Hirofumi Hirano, head of the DPJ executives' secretariat, will assume the posts of foreign minister and chief cabinet secretary, respectively. DPJ Supreme Adviser Hirohisa Fujii is expected to be named finance minister.
 民主党の鳩山代表が最も重視する国家戦略相には、菅直人代表代行が決まった。外相は岡田克也幹事長、官房長官は平野博文役員室担当が就任する。財務相は藤井裕久最高顧問の起用で調整が進んでいる。

The new cabinet is expected to tackle a number of difficult problems, but the business of governing the country requires constant effort and attention. Because the new cabinet is expected to include many who have no cabinet experience, there are both expectations of and anxieties about the incoming administration.
 新内閣には多くの難題が待ち構えている。行政の停滞は許されない。新内閣は、閣僚経験のない大臣が大半を占める見通しであり、期待と不安が交錯する。

Because the sources of revenue to fund the child allowance program and other new policies still remain uncertain, how will the new government compile the fiscal 2010 budget while paying attention to economic stimulus measures? How will it deal with the U.N. General Assembly and the Group of 20 financial summit scheduled for later this month?
 子ども手当など新規政策の財源が不明確な中、景気対策に目配りしつつ、来年度予算をいかに編成するのか。今月下旬の国連総会や金融サミットにどう臨むのか。

To minimize confusion after its launch, the new cabinet needs to make effective use of the run-up period prior to the special Diet session on Sept. 16 and coordinate policies both within the party and with other parties.
 政権発足後の混乱を最小限にするには、16日の特別国会召集までの助走期間を有効活用し、党内外の政策調整を行う必要がある。

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Setting priorities

It is important to closely examine the party's election pledges and prioritize them on the basis of how urgent the need is for their implementation.
 重要なのは、政権公約の内容を精査し、早急に実行する政策の優先順位を決めることだ。

It will not be acceptable for the new government to waste time in setting up new organs, such as the national strategy bureau that will be under the direct control of the prime minister, and reviewing the rules governing the interaction between policymakers and bureaucrats, consequently delaying the undertaking of the cabinet's essential tasks.
 首相直属の国家戦略局など新機関の設置や政官関係のルール見直しに手間取り、内閣本来の業務が滞るようでは困る。

It is desirable for the new government to hold detailed discussions to the greatest extent possible not only on personnel affairs concerning high-ranking government officials but also new systems and rules before it takes office.
政府高官人事は無論、新たな制度やルールについても、政権発足前に極力詰めておくことが望ましい。

The national strategy bureau, to be headed by Kan, will assume the role of drawing up principles for drafting the budget and charting the broad outlines of foreign policy, in addition to comprehensively coordinating policies.
 菅氏がトップとなる国家戦略局は、予算編成方針や外交ビジョンの策定のほか、政策の総合調整の役割を担う。

The bureau will also act as the control tower for the new government to carry out the DPJ policy of ending the deference of the nation's political circles to bureaucrats.
民主党の掲げる「官僚依存政治からの脱却」を実現する司令塔ともなる。

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Tackling the bureaucracy

Kan dealt with problems caused by HIV-tainted blood products as health and welfare minister in the coalition government of the Liberal Democratic Party, the Social Democratic Party and New Party Sakigake (Pioneers). Subsequently, as an opposition member, he pursued various other problems, such as wasteful spending by bureaucrats and the so-called amakudari practice in which retiring high-ranking government officials take up lucrative jobs at agencies and other organizations they previously dealt with while public servants. Hatoyama decided to give the new post to Kan, apparently concluding that he is suited to reforming Kasumigaseki, the center of the country's bureaucracy.
 菅氏は、「自社さ」政権の厚相として「政治主導」で薬害エイズ問題に取り組んだ。その後の野党時代も、国会で官僚による無駄遣いや天下りを追及してきた。霞が関改革に適任との判断だろう。

We have no objections to "politician-led" politics and drastically cutting wasteful spending, but what is needed now is not playing to the gallery by bashing bureaucrats as opposition party members often do, but ideas and strategies to put bureaucrats under the government's control.
 「政治主導」やムダな支出の徹底削減に異論はないが、求められるのは、野党的な官僚たたきのパフォーマンスではなく、官僚をきちんと使いこなす発想だ。

Okada, who is to assume the post of foreign minister, is well-versed in policy and has built personnel connections in the United States and other countries through his visits overseas. On the other hand, as he is often derided as a fundamentalist, some have voiced concerns over rigidity in his policies.
 外相に起用される岡田氏は、政策通のうえ、外遊を通じて米国をはじめ各国に人脈を築いてきた。一方で、「原理主義者」と揶揄(やゆ)されるように、政策面の硬直性を心配する向きもある。

As for the new government's diplomatic policies, concerns have been expressed over Japan-U.S. relations because of the DPJ's coalition with the SDP and Hatoyama's recent op-ed piece published in The New York Times that caused a stir by expressing views that appeared to be critical of the United States.
 新政権の外交政策では、社民党との連立に加えて、「反米的」とも評された鳩山論文の影響などから対米関係が懸念されている。

If Japan-U.S. relations became unstable, it will cast a shadow on the Asia-oriented diplomacy the DPJ emphasizes. It will be necessary for the new government to pay careful attention to building a relationship of trust between Japan and the United States.
 日米同盟が不安定化すれば、民主党の重視するアジア外交にも悪影響を及ぼす。新政権は、日米の信頼関係の構築に十分留意することが必要だろう。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 8, 2009)
(2009年9月8日01時12分 読売新聞)

税制改正 財源確保に道筋をつけよ

The Yomiuri Shimbun(Sep. 7, 2009)
DPJ must ensure it can pay for its tax policy
税制改正 財源確保に道筋をつけよ(9月7日付・読売社説)

The imminent birth of a government led by the Democratic Party of Japan will mark the start of great changes to the nation's taxation system--changes that will directly impact our daily lives.
 暮らしに直結する税金の仕組みが、民主党政権の誕生で大きく変わることになりそうだ。

In its manifesto for the Aug. 30 House of Representatives election, the DPJ said it would abolish income tax deductions for spouses and dependents, and drastically review special tax exemption measures currently in place, including some corporate tax breaks.
 民主党は政権公約で、所得税の配偶者控除と扶養控除の廃止や、法人税の優遇などを含む租税特別措置の抜本見直しを打ち出している。

This amounts to a de facto tax increase by the DPJ, which is trying to secure a revenue stream to finance the party's much publicized child-allowance scheme.
 公約の目玉である「子ども手当」の財源を確保するための事実上の増税だ。

Simply reading the party's manifesto does not give us a clear picture of how the burden of individual households and corporations will change.
だが、個々の世帯や企業の負担がどう変わるのか、公約だけではよく分からない。

The DPJ must immediately set about deciding which parts of the current tax system should be revised, so it can provide the public with concrete details of its new tax system.
民主党は早急に改正点の検討に入り、具体像を示すべきだ。

===

All give and no take

The DPJ will need to rake in annual revenue of 5.3 trillion yen to enable it to distribute the 26,000 yen a month per child it promised to give households with children of middle school age or younger. For the first year, the DPJ will pay out only half the allowance. The party also has stated it will not abolish the tax deductions currently in place until fiscal 2011.
 中学生以下の子ども1人に月2万6000円の手当を配るには、5・3兆円の財源が要る。民主党は来年度は支給を半額にとどめ、控除見直しは2011年度に先送りする方針だ。

In pressing ahead with its plan to introduce the child rearing allowances before abolishing some tax deductions, the party presumably has an eye on meeting its campaign promises to make sure it can claim an achievement in the run-up to next year's House of Councillors election.
 手当の支給を先行させ、来年の参院選に向けた実績としたいのだろう。

However, if the party avoids asking the public to accept an increased tax burden, painful to voters, and in doing so postpones the introduction of measures that are needed to secure revenue sources it will not be able to be judged as having met its election pledges.
しかし、痛みを伴う財源確保を後回しにするのでは、真の公約実現とは言えまい。

The abolition of deductions should be discussed when drawing up tax revisions for next fiscal year, which come at the year's end, to ensure they are ready to be introduced.
 控除の見直しは年末の来年度税制改正で議論し、できる限り詰めておく必要がある。

The across-the-board child-rearing allowances has come in for some criticism, with some saying the system should be income-tested. If necessary, the party should not hesitate to change the amount, the period for which it is handed out and the method by which the allowances are distributed.
子ども手当に対しては、「支給に所得制限を設けるべきだ」との声もある。必要なら額や支給時期、方法の見直しもためらうべきではなかろう。

There are about 300 items covered by the special tax exemption measures, and that is regarding national taxes alone. The total value of the tax breaks comes to 7.3 trillion yen.
 租税特別措置は国税分だけで約300項目、減税の総額は7兆3000億円にのぼる。

The tax breaks were effectively introduced as temporary measures, taken to achieve such things as the promotion of certain industries, but quite a few measures were then extended despite their original purposes being fulfilled.
産業振興などを図る一時的な措置だが、目的を終えてずるずる延長されている措置も多い。

Indeed, it is important to review such measures to ascertain their purposes and necessity. However, the termination of even opaque measures does not guarantee that new revenue sources will immediately be created.
 政策目的や必要性をもう一度洗い直す意義はある。しかし、不透明な措置を打ち切れば、ただちに財源が生まれるわけではない。

A good sum of income from taxes could be generated if special measures that involve the granting of large tax cuts are terminated. However, suspension of such a large tax break also will have a sizable negative impact.
 減税規模の大きい特別措置をやめればまとまった税収が入るが、そうした措置ほど影響は大きい。

Some measures were introduced to aid the socially vulnerable, such as making interest on the savings of disabled people exempt from tax, and to spur economic growth, such as tax breaks for investment in facilities by mid- and small-sized companies.
障害者の預金利子の非課税など弱者に配慮した措置や、中小企業への設備投資減税など景気対策を担う措置もある。

It may be necessary for the new administration to make some of the special tax measures permanent if it determines they should be maintained. The DPJ should not forcibly cancel any tax break solely on the basis of prioritizing the securing of revenues over all other considerations.
 存続が必要なものは、本則として位置づけし直すことも必要になろう。財源確保ありきでの強引な打ち切りは慎むべきだ。

===

New procedure for tax changes

The DPJ also plans to change the mechanism by which tax system revisions are made. Until now, the government's Tax Commission and the ruling Liberal Democratic Party's Research Commission on Tax System concurrently have been steering tax-related policies. The DPJ is to integrate the works under a new governmental tax panel to be created within the government. The new tax commission most likely will comprise only Diet members.
 民主党は税制決定の仕組みも見直す方針だ。これまでは政府と与党の税制調査会が並立していたが、今後は政府内に設ける新政府税調に一元化する。新税調は国会議員で構成される見通しだ。

Since tax revisions will affect the interests of a wide array of people and companies, the DPJ must listen extensively to concerns and demands of as many of the concerned parties as possible.
 多くの人や企業の利害を左右する税制改正では、幅広く要望を聞くことが肝要だ。

If the new government already only has a few months left to study and decide on its tax system revisions for next fiscal year. As soon as prime minister-in-waiting Yukio Hatoyama launches his new cabinet, he must pull it into shape and ensure it gets straight to work on the matter.
新組織で来年度改正に取り組むなら、残された時間は少ない。新内閣の発足後、すみやかに新たな体制をつくらねばならない。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 7, 2009)
(2009年9月7日01時18分 読売新聞)

公明党敗北 出直しに与党経験を生かせ

The Yomiuri Shimbun(Sep. 6, 2009)
For New Komeito a time to reflect, rebuild
公明党敗北 出直しに与党経験を生かせ(9月6日付・読売社説)

The two highest-ranking members of New Komeito--its leader and secretary general--lost their seats in last Sunday's House of Representatives election, marking the most crushing defeat for the party since its foundation.
 総選挙の結果は、党首と幹事長のトップ2人が共に落選するという、結党以来かつてない惨敗である。

It should now calmly examine the causes of its defeat and learn lessons from it for its renewal.
敗因を冷静に分析し、再出発の糧としなければならない。

All eight Komeito candidates fielded in single-seat constituencies lost their seats and the party won 21 seats in the proportional representation section of the election, which is fewer than the 25 seats it gained in the 1967 lower house election, the first lower house poll in which Komeito participated. It is no exaggeration to say the party is now facing its greatest crisis.
 公明党は、8人の小選挙区候補が全員落選し、比例選のみで獲得した21議席は、衆院に初めて進出した1967年衆院選の25議席を下回った。最大の危機に直面していると言っても誇張ではない。

Natsuo Yamaguchi, chairman of the party's Policy Research Council, is expected to become the new party leader. What he and the new leadership must do first is rebuild the party ahead of the House of Councillors election next summer.
 新代表には山口那津男政調会長が就任する見通しで、新執行部の最初の仕事は、来年夏の参院選に向けた体制立て直しだ。

===

Tied to falling LDP

There is no doubt that the resounding defeat of Komeito--which has a solid support base in lay buddhist organization Soka Gakkai--is due to the strong headwind of voter dissatisfaction that blew against the Liberal Democratic Party. Komeito was effectively toppled with its coalition partner.
 創価学会という強固な支持基盤を持つ公明党が大敗したのは、自民党への強い逆風のあおりをまともに受けたためであることは間違いない。

Komeito garnered about 8.05 million votes in the proportional representation section of the election, about 700,000 to 900,000 votes fewer than it achieved in the previous two polls. The party's defeat may also be attributed to the fact that the party was not able to collect many votes cast by supporters of the LDP this time.
 比例選の得票が約805万票にとどまり、過去2回と比べて70万~90万票も減った。連立相手の自民党支持層からの得票が伸び悩んだことも、敗因の一つだろう。

Moreover, it is undeniable that the election result was partly due to the fact that Komeito was tarred with the same brush as the scandal-hit LDP. Komeito was unable to promote itself as a unique party, finding that it had slowly been cast into oblivion over the past decade spent as the LDP's junior coalition partner.
 それ以上に、10年にわたる自民党との連立政権下で、公明党がその持ち味を発揮できずに埋没した揚げ句、不祥事続きの自民党と同列視されたことが影響した面も否めない。

Komeito apparently had some problems in deciding on its policies. For example, the party always took a reluctant stance toward the utilization of the Self-Defense Forces at key moments, including the Afghan and Iraq wars launched after the Sept. 11, 2001, terrorist attacks on the United States, because they succumbed to the deep-rooted "nonmilitarism and peace" orientation of Soka Gakkai members.
 政策対応にも、問題はなかったか。例えば、米同時テロ後のアフガン戦争やイラク戦争といった節目で、創価学会員に根強い「非軍事・平和」志向に押されるまま、自衛隊の活用に常に消極的な姿勢を取った。

It was Komeito that took the initiative in realizing the flat-sum cash benefit program on which the administration of Prime Minister Taro Aso spent a hefty 2 trillion yen. However, the program has had a limited effect in terms of stimulating the economy and was criticized as pork-barreling.
 麻生政権が2兆円もの巨費を投じた定額給付金は、公明党が主導したものだ。景気刺激効果は限定的と言われ、バラマキ的政策と批判を浴びた。

During the final stage of the administration of former Prime Minister Yasuo Fukuda, senior Komeito members made remarks that could be construed as calling for Fukuda to be replaced. Some observers also have pointed out that Komeito grew conceited due to its increased influence over the LDP it achieved through vital support it gave the LDP in elections.
 福田政権の末期には、党幹部から「福田降ろし」を促すかのような発言もあった。選挙支援を通じて自民党への影響力を強めたことで、驕(おご)りとも言える対応が増えたという指摘もある。

On the other hand, the experience gained by Komeito during its time in the LDP-Komeito coalition must surely be a valuable asset. Previously in perpetual opposition as a force that only criticized the ruling party, Komeito's time in power has made it aware of the political responsibilities of a ruling party, and has given it experience in planning and implementing realistic policies and formulating foreign and national security policies from a global standpoint.
 反面、自公政権下の経験は、批判勢力としての万年野党的立場から、政権与党としての政治責任の自覚、現実的政策の立案や遂行、国際的視野での外交・安全保障政策への対応などの面で、貴重な財産になったのではないか。

===

Avoid cozying up to DPJ

We hope Komeito will rebuild itself by studying and drawing on its experiences as a ruling coalition party, which are formed of both good and bad aspects.
 功罪両面を持った連立与党経験を検証した上で、党再建につなげてもらいたい。

Komeito likely will adopt an issue-by-issue stance toward the Democratic Party of Japan, but it must avoid the foolish act of snuggling up to the new administration without first considering its policies.
 民主党には、是々非々の姿勢で臨む方針のようだが、政策抜きで政権にすり寄る愚は避けなければなるまい。

Komeito must act with courage in taking policies to the public, even if they might cause an increased burden, and convince them of the need for hard-to-sell policies rather than pandering to populism.
 大衆迎合に陥らず、痛みを伴う政策への理解を国民に求める勇気と説得力が必要だ。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 6, 2009)
(2009年9月6日01時21分 読売新聞)

小沢民主幹事長 試される鳩山代表の統率力

Yomiuri Shinbun より抜粋
翻訳、通訳、どちらも専門用語をしっかり覚えていなければ役目を果たせません。
その意味で英和辞典も必要です。
英英辞典だけにすべきだという人もいますが、
達成目的によって使い分けるべきだと思います。

大臣、ministers,
副大臣、vice ministers,
政務官、parliamentary secretaries,
大臣補佐官、advisers to ministers
secretary general、 幹事長

専門用語は予習をしっかりしておかないと本番ではじをかくことになります。
(スラチャイ)

The Yomiuri Shimbun(Sep. 5, 2009)
Ozawa will test Hatoyama's mettle
小沢民主幹事長 試される鳩山代表の統率力(9月5日付・読売社説)

Acting Democratic Party of Japan President Ichiro Ozawa is set to become the party's secretary general, a crucial position at the heart of the administration to be inaugurated under prime minister in waiting Yukio Hatoyama.
 鳩山新政権の要である民主党幹事長に、小沢代表代行が就任することになった。

Hatoyama, who is DPJ president, has been at pains to explain that he appointed Ozawa because he guided the DPJ to a landslide victory in the House of Representatives election Sunday.
"We managed to win more than 300 seats thanks to Acting President Ozawa," Hatoyama said.
 鳩山代表は、「小沢代行のお陰で300を超える議席を得た」として、衆院選を指揮した小沢氏の功労に応えたものと強調した。

Of course, this cannot be the only reason for his appointment.
 無論、それだけではない。

Hatoyama apparently plans to put Ozawa in charge of the DPJ campaign for next summer's House of Councillors election so the party can snatch a single-party majority in the upper house and form an administration that can hold sway over both chambers of the Diet.
 来年夏の参院選対策を引き続き小沢氏に委ね、参院でも単独過半数を制し、本格政権を樹立させる狙いだろう。

The DPJ has grown into a political juggernaut holding a total of nearly 420 seats in the upper and lower houses. Hatoyama seems to believe that he needs the influence and experience of Ozawa, who once served as secretary general of the Liberal Democratic Party, to ensure all the members of the big party keep pulling in the same direction.
 民主党は、衆参両院で420近い議席を持つ大所帯になった。巨大政党を束ねるには、自民党でも幹事長を務めた小沢氏の力量と経験に頼らざるを得ない、との判断もあったとみられる。

However, Ozawa's appointment as DPJ secretary general also has raised some concerns in the political arena.
 だが、小沢氏の起用には、懸念も指摘されている。

===

New kids on the block

The ranks of Ozawa supporters within the DPJ have swollen with the arrival of dozens of rookie candidates--dubbed "Ozawa kids" because he managed their nominations and campaign preparations--in the last election. Some observers have suggested Ozawa could end up wielding too much influence over the management of party affairs.
 「小沢チルドレン」とも言われる新人の大量当選で、グループ勢力を膨張させた小沢氏が、党運営で過大な影響力を行使するようになるのでは、というわけだ。

Under LDP-led governments, the party held more influence over policy decisions than the administration did. However, the DPJ wants to reverse this balance and give more power to the envisaged administration.
 民主党は、自民党政権での「党高政低」的な政策決定を「政高党低」に変えたいようだ。

However, achieving this goal will be no easy feat if Ozawa, who is a top party official but not a member of the envisaged cabinet, throws his weight around on policy decisions.
小沢氏が党の立場で政府の外側から力を行使しては、この目標の達成が困難になりかねない。

Hatoyama quoted Ozawa as saying during their talks Thursday night that he would not, in principle, be involved in making policy decisions since the government is supposed to do that.
 鳩山代表によれば、3日の鳩山―小沢会談で小沢氏は、「政策はすべて政府が決定することになるので、私は基本的にはかかわらない」と述べたという。

Ozawa's remark about his "nonintervention in policy decisions" emboldened Hatoyama enough to tell reporters that Ozawa's appointment would not create a dual system of power. But we have doubts about whether this will really be the case.
 この“政策不介入”発言を受けて、鳩山代表は、記者団に「権力の二重構造にはならない」と説明している。果たしてそうか。

===

DPJ must stay united

Hatoyama said a total of about 100 lawmakers would be allocated to government ministries and agencies as ministers, vice ministers, parliamentary secretaries, advisers to ministers and in other positions so the government can be the sole arbiter of policy decisions.
 鳩山代表は、政府による一元的な政策決定を図るため、各府省に大臣、副大臣、政務官、大臣補佐官など国会議員約100人を配置するとしている。

However, policies drafted by such lawmakers cannot be implemented unless they are written up as bills and pass both Diet chambers. Enacting bills requires the cooperation of the party--including the secretary general, who has responsibility over Diet affairs as part of party management.
 しかし、そこで政策を立案しても、それを法案化し衆参両院で成立させなければ実施できない。法案成立には、党運営の一環として国会対策に責任を持つ幹事長以下、党の協力が不可欠だ。

Hatoyama has a responsibility to exercise firm leadership to keep Ozawa on a short leash so he does not run away with the party.
 鳩山代表は形はどうであれ、自らの責任と指導力で小沢氏の“独走”を防ぐことが肝要である。

Meanwhile, preparations for the transition of power are running late. Even a brief intermission is impermissible in politics. Hatoyama should choose his lineup of key ministers as soon as possible.
 それにしても、政権移行の準備が遅れている。政治は一時の休止も許されない。主要閣僚の陣容は早く整えるべきだろう。

Ozawa has been criticized in the past for his attitude and high-handed behavior, such as missing important meetings or refusing to provide detailed explanations. Ozawa will have to correct his ways if he is to become secretary general of the nation's largest party.
 小沢氏は普段、丁寧な説明を欠いたり、会議に出なかったり、その態度や姿勢が批判されてきた。最大政党の幹事長なら、これは改めなければなるまい。

Now, more than ever, Ozawa will need to offer greater accountability over the scandal involving illicit donations from Nishimatsu Construction Co. that eventually led to the indictment of his government-funded secretary.
 公設秘書が起訴された西松建設違法献金事件では、従来以上に説明責任が求められる。

(From The Yomiuri Shimbun, Sept. 5, 2009)
(2009年9月5日01時16分 読売新聞)
プロフィール

srachai

自己紹介・リンク

■近況

2009年の9月15日に脳梗塞を発症、右手が少し不自由になりました。
MRAで脳梗塞の部位を特定でき、素早い処置をとれたので大事に至りませんでした。
快復にむけてリハビリ中です。
(2011/01/01更新)

■自己紹介・リンク

[ はじめに ]
タイのスラチャイです。
英語学習に王道はありません。
毎日毎日の地道な努力の積み重ねが必要です。
スラチャイはNHKのラジオ英語会話で現在の英語力を身につけました。
一日僅か15分の学習でも数年間継続すれば相当な学習効果が期待できます。

[ 名前 ]
松井 清 (スラチャイ)

[ 略歴 ]
・福岡県出身
・国立高知大学卒業
・準大手建設会社に就職
・50歳で会社を早期退職
・99/10 タイ全土を旅行
・00/10 タイに移住
・03/07 カイちゃん誕生
・07/06 シーファーちゃん誕生
・現在タイ国コンケン在住

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遅くとも着実な者が勝利する
(NHK基礎英語芹沢栄先生)

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